-->

Sabtu, 26 Januari 2013

Buat cat kereta dengan cara sendiri tak perlu hantar kedai

Membuat cat kereta dirumah hanya dengan kos kurang dari RM500 keatas....


Pada kebiasaannya apabila nak cat kereta ni kita teringat mesti kos mahal, nak kena hantar kedai pula. Tapi bagi yang ada kelengkapan pula tak konfiden lah pula, semua tergantung kepada keyakinan kepada diri masing-masing.
Bagi diri saya suka membuat peralatan kerja dengan sendiri berbanding membeli kerana ia adalah salah satu dari hobi saya. Lagipun kita tak rugi apa-apa kerana disamping boleh mengurangkan kos perbelanjaan dan boleh menambahkan lagi pengalaman dan pengetahuan.
Disni saya ingin berkongsi bagaimana saya membuat kerja mengecat sebuah kereta tanpa modal yang besar. Sebelum membuat proses terakhir kereta hendaklah dibasuh dengan air sabun dan air kerana untuk menghilangkan kesan minyak, habuk, kotoran, tar dan sebagainya yang boleh menganggu penyerapan cat keatas permukaan badan kereta itu nanti.
Jangan sentuh permukaan yang hendak kita cat dengan tangan yang kotor atau mungkin juga tanggan kita ada kesan minyak dan peluh secara tak langsungnya ia boleh mencacatkan lapisan cat itu nanti.
Selepas mencuci ni kena tunggu body kereta ni betul-betul kering.
Bahagian depan dari kanan dan loader atas bumbung tu pun nanti kena buka dulu.
 Ini adalah bahagian fander kanan depan yang telah di touch up dengan simen selepas diperbaiki permukaanny yang telah tidak rata.
 Begitu juga pada bahagian pintu yang telah disimen kerana terdapat kesan tidak rata dan akibat dari cat yang sudah merkah dari permukaan logamnya.
 Ini adalah bahagian but enjin yang telah dibuang cat asal dan dicat dengan lapisan under coat warna kelabu dan disitu anda nampak ada lagi bekas simen kerana kadang-kadang selepas buat cat baru kita nampak keadaan sebenar permukaan yang tidak rata. Sebenarnya ada lagi cara untuk melihat bagaimana hendak memastikan permukaan yang kita buat tu rata atau tidak akan saya ceritakan pada masa akan datang iaitu dalam cara menyimen permukaan body kereta ok.
 Di gambar ini pula anda akan nampak cermin sisi dan pintu sebelah kanan pun ada kesan simen.
 Beginilah keadaannya selepas dicuci dengan air sabun untuk menghilangkan habuk dan kotoran supaya saya boleh menjalankan proses seterusnya.
Nampak semua dah bersih dan sekarang masa untuk membalut bahagian-bahagian yang kita tidak mahu di cat dengan menggunakan surat khabar dan tape kertas k.
 Kena rehat sekejap ambil gambo sat no, nampak cermin depan kat belakang tu dah pun siap di balut.
 Bersambung sampai malam buat kerja membalut semua kawasan yang tertentu.
Ok ini baru bungkusan yang memenatkan, tapi pastikan tiada tape yang tertanggal kerana semasa proses mengecat itu nanti menggunakan angin dalam 40psi hingga 65psi dan kalau gam tape kat surat khabar tu tak kuat boleh terbuka k.
Video diatas ni menunjukkan semua kerja membalut dah pun selesai.
Jom mari kita mulakan proses mengecat ni.Saya lebih suka mengecat kereta pada waktu malam kerana pada waktu malam kurang habuk yang berterbangan kerana saya membuat pada tempat yang terbuka dan lagi pun malam ni bagus juga kerana angin akan berada dalam keadaan normal. Bagi saya janji tempat tu ada bumbung walaupun tak ada dinding di sekelilingya. Kebanyakan orang suka membuat cat pada masa siang kerana bagi mereka cat akan lebih cepat kering dan keadaan permukaan cat itu akan bertambah berkilat, itu sebenar tidak benar sebagai pengetahuan semua pembaca saya sudah membuat kerja mengecat kereta ni hampir 7 tahun dan belum ada lagi masalah seperti cat tidak kering atau cat menjadi sebam. Cat 1K akan mengambil masa 15 min untuk boleh kita menyentuhnya dengan kulit kita dan akan kering sepenuhnya dalam masa 1hingga 2 jam. Bagi cat 2K pula hanya mengambil masa 5 min untuk kering supaya kita boleh menyentuhnya dengan kulit kita dan akan kering sepenuhnya dalam masa 30 min hingga 1 jam. Sifat cat ni ialah akan kering dari suhu 27°C hingga 34°C . Memang suhu terbaik untuk membuat kerja mengecat ialah pada siang hari iaitu suhu di Malaysia ni kalau tengahari dalam 32°C tetapi pada malamnya di Malaysia ni suhu kita masih dalam 27°C hingga 29°C. Jadi tak ada masalah kalau kita nak pertikaikan apa bezanya mengecat pada masa siang dan malam.
Sekarang ni video ni menunjukkan proses mengecat pun bermula dan pada masa sekarang ni anda tidak akan dengar bunyi kompressor angin saya kerana walaupun pada waktu malam ianya bekerja dalam keadaan sunyi dan tak bising jadi selalu kalau saya buat kerja mengecat orang akan terkejut semalam tengok kereta ni masih berbungkus lagi tengok pula pagi ni dah siap di cat.Magik....magik...
 Menyebur cat pada bumper hadapan setelah mengecat but enjin hadapan.
 Mengecat bahagian bumbung, disini saya memohon maaf kerana videonya agak kelam kerana saya lupa nak setting dulu jadi terus rakam je.
 Seterusnya mengecat pada bahagian kanan pula bermula dari depan terus ke belakang.
Ok sekarang mari kita lihat keadaan keliling kereta yang baru dicat tadi, hati-hati jangan sampai tersentuh dengannya.
Nampaknya proses mengecat kereta ni hampir selesai, mari kita lihat sekeliling k. Sementara menunggu masa lebih kurang 1 hingga 2 jam untuk membuka balutan kertas.
Sekarang ni masa untuk membuka semua balutan kertas kerana proses mengecat dah pun selesai. Sebenarnya kerja yang paling meumitkan dalam mengecat ni ialah masa kita nak simen tempat dan mengosok menggunakan kertas pasir kena ada kesabaran. Tiada kerja yang mudah apabila kita tidak mahu mencuba maka susah lah ia.
 Pandangan dari kiri depan bahagian yang selesai dicat.
But enjin yang siap dicat.

 Gambar di atas ini menunjukkan yang kereta ni dah siap sepenuhnya, hanya tinngal proses memberi wax untuk proses menjaga permukaan cat yang baru. 


Ini adalah cat 1K yang saya gunakan untuk mengecat kereta ini, dan sekiranya ada yang mahu menempah atau nak mendapatkannya kadang-kadang boleh di dapati dikedai cat kereta dan juga kedai hardware.
Semua ini saya kongsikan sebagai panduan bersama dan sekiranya ada sebarang komen da pertanyaan bolehlah tulis dibawah atau hantar email kepada saya tentang barang apa yang diperlukan dalam membuat proses mengecat kereta ni.
Saya akan sentiasa memberi cerita yang baru 100% dari gambar dan video saya sendiri dan saya tidak mengambil dari bahan-bahan dari laman web yang lain kalau pun ada mungkin sebagai rujukan k. Yang baik itu datangnya dari Allah dan yang buruk itu dari kelemahan saya sendiri.

213 ulasan:

  1. bagaimana cara menyimen kereta yang dah kemek dan apakah alat yang di gunakan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saudara nasrul boleh saya dapatkan gambaran bagaimana keadaan kemek dan insyaallah saya akan cuba membantu saudara bagaimana nak membaikinya dengan cara yang mudah... hantar gambar ke alamat email saya... asriman78@gmail.com.. :)

      Padam
    2. Hello abg saya ade kete saga lama kaler dia dh teruk nk tnya klau hntar. Kdai kene bayar brpe.....ye.....

      Padam
    3. SALAM..SAYA NAK TANYA MANE NAK BELI CAT KERETA YE?COD SELANGOR

      Padam
  2. salam sya ni baru belajar ,berapa ari kreta yg tlh dicat primer dibiarkan seblum dicat warna yg kita kehendaki???
    2 cat 1k perlukah dicat dgn lacquer (clear) lg utk finishing??..
    3 cara cat yg ada pearl mcmna yek??
    4 nombor kertas pasir yg digunakan ?
    maeladja@gmail.com.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih saudara Mael kerana mahu berkongsi pendapat dan sebenarnya pada kebiasaan kereta yang telah dicat primer tak perlu menunggu masa yang lama untuk menyemburkan cat warna padanya. Kebiasaannya, saya lebih suka menyembur cat warna setelah 30 minit atau 1 jam selepas dicat primer. Ianya berkaitan dengan jenis cat yang saudara gunakan, iaitu sekiranya saudara menggunakan 1K Primer ianya mungkin mengambil masa lebih kurang 1 jam ~ 2 jam sebelum menyembur cat warna dan sekiranya saudara menggunakan 2k Primer ianya hanya dalam 30 minit sahaja kerana surface coating Primer tadi sudah boleh disentuh dengan jari dan jangan menekan pada cat tadi kerana untuk mengetahui yang ianya sudah sedia untuk lapisan seterusnya hanya dengan merasa permukaan primer coat telah kering.Perlu dingat kerana setiap cat mempunyai kadar masa pengeringan secara natural iaitu mengikut suhu keliling iaitu sekiranya saudara mengecat pada suhu 27 Celsius iaitu suhu bilik atau pada suhu cuaaca malam kita di Malaysia ni ianya akan mengambil masa lebih kurang 4 ~ 6 jam untuk kering dan sekiranya berada dalam suhu 34 Celsius maka masa pengeringan akan mengambil masa kurang dari 4 jam dan untuk proses pengeringan cat seelok-eloknya jangan memaksa permukaan cat tadi cepat kering dengan menggunakan heater dengan suhu yang berlebihan dengan menggunakan heat dryer atau meletakkan spot light terlalu dekat kerana ia boleh merosakkan permukaan cat dan ketahanannya.
      Jenis 1K ada dua iaitu gloss atau semigloss, sekiranya kita menggunakan gloss 1K ianya telah dicampur sedia dengan clear dan terpulang kepada saudara untuk menambahkan lagi finishing coat kalau mahu lebih kemas pada permukaan cat tersebut. Berbanding semigloss adalah cat sebam yang tiada campuran clear didalamnya.
      Untuk membuat proses pearl coat ianya harus melalui 3 cara iaitu pertama sekali, selepas menyembur primer coat harus dipastikan permukaan yang hendak disembur underground color. Pada kebiasaannya underground color atau warna latar belakang setelah dicat ianya akan menjadi seperti semigloss iaitu tidak berkilau dan underground coat 2K ini hanya mengambil masa 15 minit sahaja untuk kering, tetapi seeloknya saudara menunggu selama 30 minit untuk menyemburkan pearl coat keatas underground color coat tadi. Dan masih seperti proses yang kedua tadi selepas habis menyemburkan pearl coat dan tunggu selama 30 minit dan pastikan ianya kering dan tidak berhabuk untuk proses finishing iaitu menyembur clear coat pada permukaan pearl coat tadi dan setelah selesai saudara hanya perlu menunggu sehingga 3 ~ 5 jam untuk proses mengilap permukaan (polish) dan proses memotong permukaan clear untuk mendapatkan lapisan yang kemas dan licin, selepas proses polish barulah boleh menyapu wax untuk memberi penjagaan kepada permukaan cat supaya kekal tahan dari hujan dan panas.
      Jenis kertas pasir yang sering digunakan iaitu grid 80, 240, 1000 dan 2000.

      Padam
    2. as'salam ... nk mintak pndangan bro.. saya ade kereta p/wira s.e kaler hitam.. kalau nk touch up blek kaler asal tu, ape perlu saya buat.. ingat nk belajar buat sndri je... spray gun tu saya ade.. cuma xtau nk beli cat tu kt mne, nk pkai cat jenama ape.. cara bancuhan nye cm mne.. mntk tlg ajarkn saya...

      Padam
    3. as'salam ... nk mintak pndangan bro.. saya ade kereta p/wira s.e kaler hitam.. kalau nk touch up blek kaler asal tu, ape perlu saya buat.. ingat nk belajar buat sndri je... spray gun tu saya ade.. cuma xtau nk beli cat tu kt mne, nk pkai cat jenama ape.. cara bancuhan nye cm mne.. mntk tlg ajarkn saya...

      Padam
    4. Salam abg...nak tnya..klau nak cat viva wrna hitam mcm mana ekk...menggunakan cat 2k dan apa juga nak campur utk kelihatan berkilat ya

      Padam
  3. berapa liter cat diperlukan utk pickup isuzu single cab..sy keliru dgn 2 brg ni antra HARDENER dan THINNER utk apa HARDENER tu ???thinner tau lah ...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Untuk mengecat pickup saudara hanya perlu dalam 3 Liter ~ 3.5 Liter sahajadan ianya terpulang kepada kemahiran saudara untuk membancuh cat.
      Thinner ada jenisnya iaitu sekiranya thinner biasa yang murah dalam botol tu kebiasaannya hanya untuk kerja mencuci saja kerana ianya tidak boleh digunakan untuk mengecat kerana kurang sesuai, sekiranya kita membeli 2k thinner ianya digunakan untuk dicampurkan kedalam bancuhan cat tadi supaya proses semburan partikal cat tadi lebih halus dan mudah keluar dari spray gun dan 2k thinner ni akan menyebabkan cat kering dengan cepat, sekiranya terlalu banyak nisbah thinner didalam bancuhan cat tadi akan berlaku partikal cat yang kering diudara sebelum sampai kepermukaan yang hendak kita catkan tadi dan menyebabkan permukaan cat tadi terdapat habuk halus cat yang mengering dan juga boleh menyebabkan cat tidak akan terjalin dengan baik kerana sekiranya berlebihan terkadang ianya boleh menarik permukaan cat yang ada seperti kulit yang melecur. Seterusnya 2K slowthinner, ianya tidak seperti thinner yang diatas tadi cepat kering dan berlainan pula dengan slowthinner kerana reaksi pengeringannya lambat sedikit dan sekiranya dibancuh dengan kadar yang betul cat yang disembur dengan slow thinner akan tercantum cantik sebelum kering dan tidak mudah kering diudara semasa proses menyembur cat dan baik bagi mengurangkan habuk cat pada permukaan yang hendak disembur.
      Kebiasaannya hardener lebih banyak digunakan pada finishing proses iaitu untuk clear, saudara sekiranya saudara hendak clear tersebut mengeras dan kering dengan cepat bancuh clear dengan hardener dengan sukatan yang betul dan kebiasaannya untuk 2K clear ianya hanya mengambil 15 minit sahaja selepas habis proses menyembur cat tadi akan kering dan boleh dirasa permukaan yang telah mengering dan jangan cuba menekan permukaan untuk mengetahui keadaan permukaan cat tadi.Clear terdapat dua jenis iaitu clear untuk kerja touch up atau untuk overall, untuk clear touch up ianya akan kering dalam masa 3 jam sahaja untuk proses mengilap (polish) dan tetapi untuk kerja satu body saudara harus mengambil clear 8 jam iaitu kerja mengilap (polish). Harus diingat, sekiranya saudara menggunakan clear 3 jam untuk finishing satu kereta ianya akan menjadi masalah kerana clear 3 jam, akan lebih cepat kering diudara sebelum sampai ke keseluruhan permukaan dan ini akan menyebabkan terdapat habuk pada permukaan lain yang telah disemburdan mencacatkan kerja finishing coat saudara.Sekiranya keadaan ini berlaku, saudara harus merawat permukaan cat tadi selepas ianya kering dangan proses memotong clear dengan menggunakan kain 1 dan 2 sebelum digilap (polish) dan proses merapi penjagaan permukaan dengan wax yang terakhir untuk menjaga permukaan dari hujan dan panas... :) sekiranya masih ragu dan ingin bertanya jangan malu insyallah saya akan membantu pada kemampuan saya kerana tiada rahsia pada ilmu yang Allah kurniakan, ianya milik kita semua untuk harus mengetahui dan terus belajar insyaaallah..

      Padam
    2. boleh ajar saya cara bancur cat kerete warna hitam berkilat.berapa sukatan warna hitam liter,.clear berapa liter.tiner dn sebagainya..atau tunjukkn pada sya hantar pada whatsapp sya..0177357052

      Padam
  4. salam tuan.. boleh x ajar cara2 bancuh cat dan clear..

    1 litar cat + berapa liter thinner
    1 liter clear + berapa liter hardener

    saya cadang nak cat kereta saga lama ayah saya..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Walaikummusallam, semangat seperti inilah yang saya mahu untuk semua sahabat2 dan teman2... iaitu berani mencuba dan membuat perkara yang baru dalam diri..
      Ok, berkaitan dengan membancuh cat. Seperti yang saya ceritakan diatas terdapat jenis2 cat yang digunakan, cara membancuh cat adalah dari penilitian kita sendiri saudara naeim ok pada kebiasaannya Cat 3 dan thinner 1 iaitu 3:1 dan perlu diingat thinner pun terdapat jenisnya juga. Cara terbaik untuk mengetahui cara bancuhan itu tadi serasi campurannya atau tidak bancuh 3:1 dan masukkan kedalam spray gun, perhatikan partikal semburan adakah semburannya ber embun seperti partikal wap atau ianya keluar bertompok dan kurang ber embun. Sekiranya cat tadi kekurangan thinner maka agak sukar bagi spray gun mengeluarkan semburan yang halus kerana cat tadi terlalu pekat dan ini akan memyebabkan permukaan yang kita hendak cat tadi akan terdapat tompok2 halus dan juga cat akan lambat kering ianya tidak berkesan dengan menggunakan pressure angin yang rendah dan kita terpaksa melaras tekanan angin terlalu tinggi untuk kerja semburan dan ini akan menyebabkan berlakunya kulit limau pada permukaan cat tadi.
      Terlalu banyak thinner pun tidak begitu elok kerana ianya menyebabkan cat yang berada dipermukaan tidak sempat untuk mengering dan akan berlaku cat yang melilih dan disamping banyak partikal yang kering diudara dan menyebabkan ianya menjadi habuk dan jatuh keatas permukaan tadi dan menyebabkan kekotoran pada permukaan tadi.
      Selalunya teknik membancuh ni banyak terpulang kepada pengalaman dan penghayatan kita didalam mencampur cat tadi, saya selalunya akan menggunakan sebatang pembaris steel untuk menguji kelikatan cat tersebut dengan mencelup kedalam cat tadi dan mengangkatnya kembali dan melihat bagaimana cat yang jatuh kembali itu adakah seperti air yang jatuh atau tidak dan sekiranya cat tadi tidak jatuh atau menitis seperti air itu tandanya ia masih berada didalam keadaan likat dan sukar untuk spray gun menyemburkan cat itu dengan sempurna kerana terkadang ianya akan seperti spray gun kita sumbat.
      Dan tentang clear ni seperti yang saya pernah terangkan diatas terdapat dua jenis, cara membancuh clear dan harderner juga sama iaitu 3:1 bagi satu set clear yang kita beli tu, jangan menggunakan thinner kerana ia akan menyebabkan clear yang kering tadi akan tampak sembam dan kurang berkilau. Hanya memadai menggunakan hardener yang disediakan saja, semasa proses menyembur pastikan jarak dalam 1 kaki dari permukaan dan kekalkan kelajuan ketika menghayun spray gun jangan terlalu cepat kerana ia akan menyebabkan semburan tadi akan tidak cukup dan akan berlaku lapisan yang tampak seperti bergerutu dan jangan terlalu lambat kerana akan menyebabkan clear tadi melilih pada permukaan dan kemungkinan ia akan menyebabkan clear tadi lambat untuk kering.

      Padam
    2. Mksud 3:1 itu adakh 3liter cat 1lter tiner
      Mohn pnjelasn kurg fahm, tksh

      Padam
  5. untuk matikan cat guna kertas pasir gred apa tuan.. adakah perlu sampai nampak undercoat asal baru boleh spray undercoat baru....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Untuk proses ini saya gunakan gred 240~360, dan memadai sampai nampak lapisan undercoat yang lama. Atau nak lebih mudah lagi hanya gosok permukaan lapisan clear sahaja dengan menggunakan kertas gred 600.
      Selepas menyimen gunakan kertas gred 360 untuk menghaluskan guna kertas gred 600 dan semburkan cat undercoat yang baru.

      Padam
  6. Assalamualaikum, abg asriman. Sy ada sbji charade lama. Sy malas nak perabis duit byk2 psl kereta lama ni. Plan nak bg nampak cantik skit. Sy pikir nak buat cat sendri. Boleh tak saya pakai spray tin je..plas/simen skit2 dan sembur cat. Nak budget murah dan agak2 boleh thn 1-2tahun oklah tu. Kereta lama bang. Boleh abang nasihat tunjuk ajar skit. Terima Kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Walaikumussallam, sebuah kereta charade hanya menggunakan lebih kurang 3 liter atau hanya dalam 2½ liter penggunaan cat 1 liter undercoat dan 1½ set clear sahaja.
      Boleh menggunakan spray tin ni, tetapi hanya menggunakan satu jenama saja dan kalau boleh jangan dicampur dengan jenama yang lain2 sebab setiap campuran thinner dan cat tidak sama bagi setiap jenis spray tin ni.
      Kalau gunak cap ayam biarlah dari undercoat, cat dan clearnya sama juga menggunakan cap ayam.
      Pada pandangan saya untuk penggunaan cat yang sempurna menggunakan spray tin, undercoat sahaja digunakan sebanyak 10 tin, untuk cat pula 16 tin dan clear juga dalam 16 tin dan disamping itu tiga jenis kertas pasir yang digunakan ialah gred 240, 360 dan 1000 yang semuanya hanya dalam 2 keping setiap gred. Dan kalau dikira dalam harga kasar semuanya hanya lebih kurang dalam RM3XX sahaja.
      Kerja menggunakan spray tin ni memerlukan kesabaran dan terkadang jaga jarak spary, kerana kalau terlalu dekat akan menyebabkan permukaan tadi catnya melilih dan ada kalanya kalau kering ianya akan seperti kulit yang melecur terkena panas iaitu mengelembong. Ini disebabkan apabila permukaan asal tidak dicuci dengan bersih ada debu atau cat itu sendiri mempunyai campuran thinner yang banyak sehinggakan boleh menarik lapisan yang pertama atau kedua yang telah dicat tadi.
      Sekiranya menggunakan cat 1k 3 liter, 1k undercoat 1 liter, dan clear 1½ set dan harga kasar hanya dalam RM1XX sahaja termasuk kertas pasir dan thinner yang digunakan.
      Bagi yang menggunakan cat 2K 3 liter, 2k undercoat 1 liter, dan clear 1½ set dan harga kasar hanya dalam RM3XX sahaja termasuk kertas pasir dan thinner yang digunakan.
      Untuk cat 2K terdapat 3 jenis iaitu 2k Metallic 1 liter dalam RM45, 2k Pearl 1 liter dalam RM70 dan 2k Cristal 1 liter dalam RM90.

      Padam
    2. bertanya..kat mana nak cari cat 2k tu ya..kalau dah 2k tak payah spray clear kan

      Padam
    3. 2K biasanya datang dalam tin spray untuk jenis yang sedikit, tetapi untuk 2K jenis kegunaan kereta ia banyak datang dari kedai membancuh cat kereta kerana ia tidak seperti 1K yang sudah ada dalam 1 Liter tin tetapi tidak 2K ia harus dicampur dahulu mengikut warna kereta dan se eloknya kalau nak warna yang sama dengan yang asal buka penutup minyak dan bawa kekedai bancuh cat supaya mudah kerja mereka untuk menyediakan cat yang asal, kemudaian cat yang tidak memerlukan clear adalah cat jenis gloss paint, seperti 1K dan 2K memerlukan clear kerana ia masih dalam kategori semigloss iaitu tidak berkilau dan sebam sebab tu ia harus menggunakan clear.

      Padam
  7. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih... :) semoga berjaya dalam DIY.. yakin boleh insyaallah

      Padam
  8. abang..

    sy memilih point abg yg ni

    'Sekiranya menggunakan cat 1k 3 liter, 1k undercoat 1 liter, dan clear 1½ set dan harga kasar hanya dalam RM1XX sahaja termasuk kertas pasir dan thinner yang digunakan.
    '

    sesuai untuk kereta lama, budget taknak banyak. anggaran 100 lebihlebih skitlah. Bolehtak abang suppose brand spray tin ape kira ok/berpatutan untuk undercoat/cat/clear dan juga brand thinner. Boleh tahan tak dalam masa setahun.Nak buat sendri tak sempurnapun takpe janji puashati.Terima Kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. untuk kerja undercoat, utamakan bahagian body kereta yang kena repair contohnya bahagian yang disimen dan kalau boleh sray sampai tidak nampak kesan simen baru spray bahagian yang lain lain kalau tidak cat akan tidak sama ton warna nya nanti, yang penting jimatkan penggunaan cat... baru boleh jimat belanja :)

      Padam
  9. kalau brand Samurai boleh tak, terima kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ok samurai pun ok juga, sebab kebanyakan teman2 yang kerja dekat kedai motorsikal pun banyak menggunakan brand ni, tapi kena ingat setiap tin hanya ada 400ml sahaja jadi cukupkan nisah semuanya untuk sebuah kereta. Kalau guna spary tin jadi thinner ni ambil yang biasa je untuk kerja mencuci dan 1k yang diatas tu banyak jenis tetapi ianya menggunakan spray gun dan salah satu jenis seperti yang saya tunjukkan gambar di atas... sekiranya masih ada keraguan, insyaallah saya sedia membantu suhaimi... :)

      Padam
  10. ok lah bang, dah clear skit. dah boleh survey kat kedai. ada masa nanti baru start projek. terima kaseh byk2.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau dah siap nanti bolehlah hantar gambar kat email saya buat simpanan untuk projek2 DIY dari sahabat2 dan teman2 ... :)

      Padam
  11. insyallah, tapi sekarang takde masa lagi.. terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ok, semangat seperti ini yang saya mahu ada keyakinan kepada kemampuan diri... :) inysaallah mana lah tahu satu masa nanti suhaimi boleh buat kerja mengecat kereta pula selepas pengalaman yang pertama... learn from mistake..( ungkapan kata orang putih )...dan do the right thing in the first time... ( ungkapan kata orang jepun ).. insyaallah saya amat berbesar hati sekiranya ada apa2 masalah bisa saya cuba selesaikan bersama....

      Padam
  12. Abang..
    Saya nak spray sendiri kereta saga blm dan kancil saya kepada warna white pearl..boleh beri tunjuk ajar dan berapa liter cat perlu digunakan sebab saya nanti nak belikan cat itu untuk spray sendiri guna compressor..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh :) tak menjadi masalah dan saya gembira kerana firdaus ada keyakinan pada diri sendiri. Ok, bercerita tentang bab cat jenis pearl ni, cara kerja untuk cat pearl dan crystal adalah sama.
      Kompressor angin hendaklah ada water droplet filter atau air regulator yang ada filter dan sekiranya tidak gunakan city water filter yang saya gunakan pada pembuatan kompressor angin pada artikel yang lalu, itu pun dah memadai dari membeli yang mahal.
      Untuk kerja mengecat sekarang ni saya menggunakan dua jenis spray gun iaitu jenis touch up spray gun dengan kuantiti sebanyak 500mL dan gravity spray gun dengan kuantiti 1000mL.
      Sebagai seorang pengecat nyawa kita adalah spray gun jadi pastikan ia sentiasa bersih dan jangan biarkan bekas cat yang digunakan mengeras dan kalau boleh cuci setiap kali kita menggunakan atau lebih praktikalnya ialah apabila tiap kali kita menukar dari jenis ke satu jenis yang lain, ada baiknya kita cuci dulu dengan menggunakan thinner biasa.
      Untuk kerja pearl ianya mempunyai 4 lapisan iaitu undercoat, underground color coat, pearl dan clear.
      Tip: setiap undercoat memaikan peranan yang penting untuk menghasilkan ton warna pada underground coat, kerana contohnya sekiranya kita menggunakan perang sebagai undercoat dan putih sebagai underground coat, jadi warna latar belakang putih tersebut akan menjadi gelap sedikit dari kebiasaannya. Sekiranya kita meletakkan undercoat dengan warna kelabu dan puith sebagai underground coat maka ton warna latar belakang putih itu tadi akan menjadi cerah.
      Biasanya underground coat tidak mempunyai gloss iaitu tidak berkilau selepas kita sembrkan pada sesuatu permukaan, pearl pula adalah cat yang pada asalnya adalah clear tetapi dicampur dengan ton warna dan mempunyai sifat gloss. Clear pula seperti yang kita sudah maklum ianya transparent dan mempunyai gloss untuk kerja finishing.
      Ok, untuk sebuah kereta kancil ia memerlukan undercoat 1½ Liter, underground coat 2½ Liter yang mana pearl 1½ Liter dan clear 1½ set. Dan untuk kereta saga undercoat 2 Liter, underground coat 3½ Liter, pearl 2 Liter dan clear 2 set.

      Padam
    2. Apa jenis cat yang terbaik untuk pearl?

      Padam
    3. Bekaitan dengan cat pearl ni, kebanyakannya jenis bancuh dan cmapur dikedai yang menjual cat untuk kereta. Kebiasaannya mereka akan menggunakan cat version 2K dan bukan cat biasa yang kita gunakan seperti 1k dan lainnya.
      2K ialah cat satu jenis epoxy cat yang terdiri daripada asas campur pemangkin untuk memulakan tindak balas kimia yang cat keperluan dalam campurannya.
      Ini tidak seperti cat biasa bahawa udara kering dan tidak memerlukan pemangkin.
      Dan disebabkan itu cat 2K cepat proses kering berbanding 1K, tak semua pembacuh cat menggunakan 2K yang sama quality dan jenisnya.

      Padam
  13. terbaik... nanti nak suh hubby wat sendiri cat kereta...ade 2 kereta dlm cntik luar buruk... huk huk...nak anta kedai...mahal..... thanks for sharing......

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya berharap setiap informasi dan pengalaman yang saya kongsikan dapat menjadi pengetahuan dan bukan maksudnya kita tak boleh buat sesuatu perkara yang kita tak pernah buat, tetapi kita tidak tahu bagaimana cara ia dibuat dan terkadang kurang yang pendedahan perkara yang mendatangkan keuntungan kepada sesetengah pihak.
      Keyakinan perlu ada dalam diri untuk menjadi seorang yang mampu melakukan apa saja untuk memperbaiki kelemahan diri dan jangan fikir pada pandangan orang lain, yang penting fikir apa yang kita mampu untuk merubah pendirian dan keyakinan kita sendiri.
      Terima kasih saudari sherry di atas sokongan dan sekiranya ada sebarang keraguan dan masalah saya sedia membantu....

      Padam
  14. kete saya kete lame. byk permukaan da naik jerawat.. contoh cam kat bonet belakang. skang terpakse lekat ngan stiker. klu tak masuk air... biase nye camne nak wat klu camtu..?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ok saya dah pun merangka bagaimana cara merawat body kereta yang mengalami masalah karat yang bertompok-tompok kecil ni, dan disini oleh kerana saudara kimie dah usulkan jadi saya akan beri beberapa cara untuk merawatnya.
      Pada kebiasaan masalah karat yang bertompok-tompok ni disebabkan oleh gam silikon yang di letakkan antara tulang dan bawah permukaan yang mengalami punca masalh tersebut. Seperti yang kita tahu atau tidak silikon ni mempunyai bahan campuran kimia yang mana salah-satu di antaranya adalah acetic acid, iaitu lebih dikenali sebagai cuka dan kita akan sedia maklum bagaimana kalau kita letakkan sesuatu logam dalam asid apa akan berlaku.
      Disebabkan reaksi diantara bahan kimia dan logam, ini menyebabkan permukaan besi tersebut menjadi oxide atau lebih dikenali karat.
      Sebagai langkah untuk merawat pertama sekali sediakan kertas pasir gred 80 dan gosok bahagian yang berkarat tersebut sampai nampak dasar permukaan besi tersebut dan pada bahagian yang tidak mampu dicapai oleh gosokan kertas pasir tadi gunakan berus dawai tembaga untuk membersihkan kawasan karat yang berlurah sehingga hilang semua kesan karat tersebut 99%, yang mana sekarang ni hanya tinggal permukaan tin dan besi itu sahaja.
      Disini ingin saya peringatkan jangan hanya membuat pada sebelah permukaan sahaja, ada baiknya gosokkan depan dan belakang permukaan yang ada masalah karat ini kerana kita tidak mahu ia akan terus merebak pada masa akan datang.
      Selalunya selepas saya mengosokkan permukaan tadi sehingga nampak permukaan tin dan sapukan dengan liquid anti oksida tetapi sekiranya sukar untuk mendapatkan liquid tersebut memadai hanya menggunakan cat anti oxide.
      Dapatkan fiber kompoun yang ada dijual kedai hardware atau kedai menjual spare part kereta dalam harga RM 25. Simen putty jenis halus yang mempunyai harderner dalam harga RM 15.
      Jaring besi atau aluminium yang halus yang biasa digunakan untuk membuat reban ayam atau sangkar dalam kuantiti tertentu.
      Setelah digosok permukaan tadi dan sudah disapu dengan cat, sekarang sekiranya ada lobang yang kecil ambil jaring tadi dan letakkan dibawah permukaan yang berlobang tadi dengan mengikut ukuran yang boleh menutupi permukaan yang berlobang tadi,selepas itu bancuhkan fiber kompoun dan sapukan diatas jaring besi yang diletakkan dibawah permukaan besi tadi sehingga fiber tadi meliputi semua bahagian jaring besi dan sekaligus menutup lubang tadi.
      Kemudian diarkan selama 5 ~ 6 minit fiber tersebut akan kering dan pada permukaan depan kita akan dapat lihat dari lobang tadi terdapat bekas jaring dan fiber yang kita tampal dibahagian belakang tadi, sekiranya fibre tadi sudah kering gunakan kertas pasir sekali lagi untuk meratakan permukaan lubang tadi sekiranya fibre tersebut ada yang terkeluar dari jaring besi yang halus tadi dan sekarang ni campurkan simen putty dan sapu diatasnya dan dalam masa 1 jam selepas kering gosokkan ia dengan menggunakan kertas pasir dengan gred 240. Ok, sekarang bila selesai sapukan cat undercoat dan gunakan kertas pasir gred 1000 untuk menghaluskan permukaan tadi.
      Saya berharap sedikit tip dan cara ini dapat membantu masalah yang dialami oleh kereta saudara kimie dan sekiranya masih ada keraguan insyaallah saya sedia membantu..

      Padam
  15. asslmualaikum bang, sy ade kancil lame 660 bang, 1 body tempek sticker carbon. tp skang da boring n nk btukar warne plak.. body standard bang, cume lowered je. body xbp kemek sgt..sy xtau warne ape yg ssuai ngan model ni nk bg nmpk gempak yg standard body. blh tlg bg cadangan x bang. n ape prep yg sy kene buat, n brg2 yg sy kene ade utk successkan job diy ni..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikummusalam, untuk memudahkan warna apa yang menjadi pilihan saya sarankan syahizul pergi ke kedai bancuh cat kereta dan disitu boleh tengok banyak sampel warna untuk kereta dari cat metallic, pearl dan crystal. Kereta yang sederhana lebih menyerlah sekiranya menggunakan warna agak cerah dan mesti matching dengan suasana dalaman iaitu warna kerusi, karpet, dashboard, dinding pintu dan siling.
      Preparation untuk semua barang kena ada tool dan material ialah:
      Sand paper gred 80, 240, 360 dan 1000
      Thinner biasa 1 gallon 4 L
      Under coat 1½ Liter
      2K coat 2½ Liter
      Clear 1½ set
      Span untuk sand paper
      Tape kertas
      Scrapper
      Simen putty ( halus )
      Spray gun 1 L
      Kompressor angin
      Sanding Iron machine ( atau buat sendiri seperti artikel saya yang lalu )
      Surat khabar lama untuk membalut ( atau kain )
      G3 Compound
      Kain polish no.2 ( disc 6" )
      kain wax ( disc 6" )
      Wax jenis liquid untuk cat yang baru sembur
      dan sekiranya syahizul dah sediakan semuanya insyaallah kerja akan lebih mudah.... sekiranya masih ada keraguan insyaallah saya sedia membantu

      Padam
    2. info jelas bang..tp, kuantiti utk sume brg ni cmne plak?

      Padam
    3. Ok, untuk kuantiti tertakluk kepada cara kerja dan pengalaman:

      Sand paper biasa saya hanya gunakan 80 2x, 240 2x, 360 3x, 1000 2x harga sekeping untuk sand paper yang jenis baik dalam RM 2 sekeping.
      Thinner satu tin harga dalam RM 15.
      undercoat dalam 2 tin harga satu tin RM 25.
      2K cat dalam 3 tin : metalic 1 Liter RM 45 / ½ Liter RM 22.5
      Pearl 1 Liter RM 70 / ½ Liter RM 35
      Crystal 1 Liter RM 90 / ½ Liter RM 45
      kalau menggunakan 1K untuk 3 tin harga 1 Liter RM 25
      Clear untuk jenis 3jam harga satu set RM 35
      (jenis 3 jam ni hanya elok digunakan untuk kerja touch up)
      Clear untuk jenis 8jam harga satu set RM 60
      (jenis 8jam ni elok untuk kerja sebiji kereta)
      Span khas untuk sand paper harga RM 7
      Tape kertas lebih kurang dalam 5 ~ 6 roll satu harga RM 1
      Simen putty yang ada hardener jenis kasar harga RM 18
      Simen putty yang ada hardener jenis halus harga RM 18
      G3 Compound satu dalam harga RM 45
      Kain polish no.2 satu RM 15
      kain wax satu RM 15
      Wax jenis liquid satu botol harga RM 17

      Ok jumlahnya syahizal kira sendiri dan ini adalah keperluan asas untuk menyiapkan sebiji kereta, ianya bergantung dengan jenis cat apa yang digunakan dan ia bergantung kepada pengalaman...

      Padam
  16. slmkum..knpa saya gna spray tin kat bonet fiber jd tompok2 brkilat? saya nak jadikan bonet saya warna sebam.. cat spray tin jnis apa yg saya perlu gna?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Walaikummusallam, adakah fiber tersebut di gosok dengan kertas pasir? dan pastikan selepas mennutup menggunakan fibre compound dan digosok dengan menggunakan kertas pasir kemudian gunakan simen halus yang biasanya berwarna kuning berserta harderner yang seperti pack colgate yang kecil tu.
      Kemudian pergi ke kedai cat atau hardware minta tin spray jenis semigloss dan jangan gunakan gloss paint kerana semigloss akan menjadi sebam dan tidak berkilat.

      Padam
    2. owh.. patut pun.. saya tgok kt tin cat spray tu dia tulis. gloss. high leuquer.. saya ada tgok dlm mudah. alat spray cat. brand KUMAS. xprlu guna compressor. ok ka alat tu kalau saya gna utk spray keta saya? sbb. gna spray tin jd xserata cat tu. mgkn saya xpndai nk wt layer.. :)

      Padam
    3. Ok, memang betul saudara setiap tin yang ada label gloss ia dah ada campuran clear padanya dan tidak pada cat 2k yang dicampur dikedai, ia tidak mempunyai campuran clear dan hanya dalam semigloss iaitu sebam.
      Kumas untuk kerja mengecat kereta pun boleh dan pastikan campuran mengikut sukatan yang tertulis pada instruction pada buku panduannya bagaimana hendak spray menggunakannya.
      Semua jenis spray gun, sekiranya kelikatan tidak cair seperti air maka payah untuk cat tersebut keluar dari nozzle gun dan lagi pun keluaran cat semburan tadi tidak akan serata dan kemas kerana ada tompokkan kecil dan sekiranya cat tadi dibancuh dengan elok dan tidak terlalu likat dan ia seperti air maka cantiklah permukaan tempat semburan.Oleh kerana semburan memerlukan timing haynan spray gun jangan menspray kawasan yang sama dua kali dalam satu masa kerana ia akan menyebabkan tidak sama tebal dan menyebabkan ia meleleh.
      hayunan mesti bermula dengan spray keudara dahulu untuk membuang cat kering pada hujung nozzle kemudian terus hayunkan ke permukaan body kereta dan apabila sampai kehujung sebelah kiri angkat spray tadi dan lepaskan trigger gun dan kemudian hayun semula kekanan dengan menekan trgger gun sebelum sampai ke permukaan, untuk lapisan kedua ia terletak pada bawah lapisan pertama tetapi ada over lap dalam 1 atau 2 inci dari lapisan pertama tadi dan habiskan hayunan sampai kekanan dengan mengangkat spray gun dan lepaskan trigger gun. dan begitulah seterusnya...

      Padam
    4. saya tgok dlm blog ni, man pun ada jual spray KUMAS tu. kalau stok ada lg bolehkah saya p rmh man pada hari rabu seblm raya atau raya ke4. sbb saya nk p kulim. boleh la lgsung ke kuala ketil rmh Man utk ambil produk tu..

      Padam
    5. Buat masa ni stok telah baru habis pada minggu lepas dan insyaallah saya akan order pula mungkin selepas raya nanti, dan sekira masih berminat lepas raya insyaallah. Saya gembira kerana saudara yusoff nak datang kerumah saya tapi hari raya tahun ni saya balik kat rumah mertua... selamat berpuasa dan selamat menyambut hari raya.. :)

      Padam
    6. oklah klau cmtu.. raya ke5 saya dah nk blek KL, jd.. Man order stock Kumas tu. awal september saya cuti & blek penang. saya p ambil spray tu kt rumah Man. selamat berpuasa... asalamualaikum..

      Padam
    7. tidak menjadi masalah saya akan simpan satu untuk yusoff, jangan risau baru2 ni semua stok habis kerana kawan2 yang membuat cat untuk motosikal dah ambil awal2 lagi dan insyaalah kalau balik htr email atau send sms kat nombor ni 0124486469 sekianya yusoff ada di area saya... waalaikummusallam...

      Padam
  17. salam..saya nak tanya nak mengecat bumbung kereta sahaja..bumbung telah di simen kerana pasang sunroof..so apakah barang yg di perlukan untuk spray bumbung tersebut..kereta jenis kenari..terima kasih dan selamat berpuasa

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikummusallam, dan selamat berpuasa. Ok, selesai memasang sunroof sebaiknya bahagian yang yang dipotong hendaklah disapukan fiber compound dahulu kemudian baru sapukan simen halus, sebelum kerja mengecat hendaklah mengosok permukaan bumbung dengan kertas pasir gred 340 keliling dan gunakan tape untuk menutup keliling dengan menggunakan kertas atau kain. se eloknya bahagian yang dipootong jangan di cuci dengan air untuk membuang habuk dan sebaliknya cuci dengan menggunakan petrol, ini kerana setiap permukaan tin atau bahagian yang terdedah mudah menjadi karat kerana tiada lapisan anti oxide pada tin tersebut.
      kemudian selepas mencuci habuk tadi dengan menggunakan petrol dan sapukan dengan kain anti static yang ada dijual dikedai cat baru di spray dengan undercoat dalam ½ Liter dan selepas 30 minit ianya kering baru masukkan cat warna sama ada jenis 2K atau 1 K hanya dalam tak sampai 1 Liter untuk kawasan bumbung. dan seeloknya gunakan clear jenis 3 jam untuk finishing supaya permukaan cepat kering dan mudah kerana clear jenis ni elok untuk kerja yang sedikit dan berkaitan untuk touch up sahaja. sekiranya masih ada keraguan insyaallah saya sedia membantu.

      Padam
    2. simen sudah dalam 2 hari..kalau gosok lap guna air atau petrol?
      1. gosok bumbung setelah gred 340 kena gosok pkai gred 1000 ke
      2. undercoat,2k dan clear semua campur thinner ke
      terima kasih sbb membantu..boleh saya tahu bos tinggal mana

      Padam
    3. sekiranya tiada permukaan yang terdedah dengan permukaan tin, iaitu semua kawasan permukaan masih ada lapisan cat dan simen tak mengapa kalau menggunakan air untuk kerja mencuci, cuma jangan gunakan sekiranya ada sesetengah bahagian kawasan yang tampak permukaan tin dan guna petrol untuk mencuci.
      Setelah digosok dengan gred 340 tak perlu menggunakan 1000 selepas nya kerana, kalau hendak mengunakan gred 1000 biar lepas menyembur undercoat 2 ~ 3 lapisan barulah gunakan 1000 untuk mendapatkan permukaan yang lebih cantik dan kemas dan sekiranya undercaot cuma sekali memadai mengelap dengan kain anti static untuk membersihkan permukaan yang berhabuk sebelum memasukkan lapisan cat warna.
      hanya undercoat dan 2K sahaja yang di campur menggunakan thinner dan jangan gunakan thinner pada clear kerana semua clear didatangkan dengan hardener nya sendiri, lagipun sekiranya terlalu banyak thinner pada clear ia akan mencacatkan lapisan clear tersebut iaitu tidak menjadi berkilau sebaliknya akan tampak sebam.
      saya sekarang ni menetap di kedah...

      Padam
    4. Sama2 dan sekiranya masih ada keraguan insyaallah saya sedia membantu... :)

      Padam
  18. salam tuan admin....saya bercadang juga nk DIY kereta ni....saya mempunyai kereta iswara sedan....agak2 berapa liter yg perlu di gunakan? bab pemilihan colur tu...sy cdg nk sembur colour FLAT BLACK(Hitam mati)...erm..undercoat,underground coat perlu jgak kew?.bole tak abg senaraikn brng2 cat yg perlu saya bli dan cara nk bancuh cat hitam mati ni? tq...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikummusallam, untuk jenis iswara sedan ni hanya 3½ Liter untuk cat luar dan dalam dan ia juga bergantung kepada cara bagaimana saudara Faiz menyembur cat dan membancuhnya.
      Saya cadangkan saudara hanya perlu menggunakan cat jenis 1K jenis semigloss black yang ada dijual terus dalam tin 1 Liter dan memerlukan dalam 3 ~ 4 tin. Satu tin lebih kurang harga dalam RM 25 sahaja.
      Untuk thinner beli jenis yang elok iaitu dalam satu gallon tin yang ada 4 Liter dalam harga RM 25, dan jangan beli thinner yang ada dalam botol kerana terkadang ia bercampur dengan air dan tidak elok untuk kerja membancuh cat dan kalau nak beli pun boleh guna untuk kerja mencuci peralatan sahaja.
      Sekiranya kereta tidak mempunyai calar atau bekas disimen tak mengapa kalau tidak menggunakan undercoat kerana cat warna hitam mempunyai ton yang gelap dan tidak akan ada latar belakang sekiranya selepas kerja mengecat.
      kalau sebelum kerja mengecat ni elok gosokkan dengan kertas pasir gred 1000 supaya cat yang akan disembur nanti tidak akan mudah terkopek dari permukaan asal dan ianya akan mempunyai jalinan yang kuat diantara permukaan cat lama dan cat yang baru.
      sebolehnya selepas kerja mengosok basuh dengan menggunakan air sabun seperti sabun cuci supaya kotoran keluar dan biarkan kering semalaman dan semasa hendak proses mengecat bunkuskan bahagian yang tidak mahu dicat seperti cermin, tayar, lamupu dan lain2. selepas tu sembur dengan petrol kepada semua permukaan kereta sebelum kerja mengecat dan sekarang ni guna kain anti statik untuk membersihkan permukaan dan jangan sentuh dengan tangan kerana terkadang tangan kita ni mempunyai habuk kotoran dan juga berminyak.
      bancuh cat hitam semigloss tadi dengan nisbah 3 dan thinner 1 iaitu 3:1 dan pastikan cat yang dibancuh tidak terlalu likat dan pastikan titisan semasa mencampur cat tadi tu ia menitis seperti air.
      semasa kerja mengecat buat lapisan pertama pada permukaan dan jangan ulang terlalu cepat biarkan dahulu dalam 5 minit dan teruskan pada bahagian yang lain dahulu selepas semua selesai baru bermula balik pada lapisan kedua.
      Pastikan mengecat bermula dari atas baru turun kebawah, dan ini bukan satu kemestian tetapi ianya bergantung kepada pengalaman dan cara kerja saudara sendiri akan tahu nanti. Sekiranya masih ada keraguan insyaallah saya sedia membantu... :)

      Padam
    2. trima kasih...mksd abg seblm nk cat kene sembur petrol 1 body dlu ke,? guna gun? lg 1....ada tip x cara nk bancuh simen...sbb body kete ni ade yg x rata..brg ape yg prlu bli lg...simen klu x silp ade yg merah n kuning? mna yg terbaik?.klu sy guna gun electric...adakah ratio bancuh cat itu sama dgn ape yg abg terangkn pd sy td... 3:1...ke nk ikut dlm buku panduan yg di beri...tq

      Padam
    3. Sama2, ye faiz kena sembur 1 body kereta kerana sebab untuk membersihkan permukaan dan sebab lain ia juga bertindak sebagai pemangkin permukaan cat lama dengan jalinan lapisan cat yang baru disembur.
      kena guna gun untuk menyembur petrol tersebut, sekiranya hanya untuk membaiki permukaan yang calar dan kemek sedikit hanya guna simen halus yang berwarna kuning.
      jenis apa pun spray gun digunakan, ratio campuran tetap sama 3:1 dan cara memastikan kelikatan cat ialah campur dan uji dulu sama ada semburan lancar atau tidak dan sekiranya berlaku tompokan kecil dan seolah seperti cat keluar tersumbat ini menunjukkan kelikatan terlalu tebal dan kurang campuran thinner, dan sekiranya terlalu lebih thinner semburan permukaan tadi akan menyebabkan cat tadi menjadi terlalu nipis dan mudah meleleh.
      Tidak semua jenis bahan cat adalah sama, jadi gunakan deria melihat, sama ada campuran tadi likat atau tidak.sekiranya masih ada keraguan insyaallah saya sedia membantu...

      Padam
    4. ok....terima kasih sekali lgi...kerana sudi meluangkn masa dn pndpt....insyallah ...harap2 projek ni mnjd...

      Padam
    5. Insyaallah...hope ur dream become true, dan selamat berpuasa dan selamat menyambut hari raya aidilfitri..

      Padam
  19. assalamu'alaikum..

    abang tak buat class membaik pulih body dan cat kereta ke? yuran? dapat belajar hari minggu pun takpe.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikummusallam, terima kasih :) tetapi saya ni tak ada bakat bak jadi seorang pengajar. walaupun pada tahun 1998 saya pernah di tawarkan untuk menjadi tenaga pengajar di ILP Labuan ini kerana bukan tak berminat tetapi saya kurang yakin untuk menjadi tenaga pengajar. Walaubagaimana pun saya gembira dapat berkongsi pengetahuan dan pengalaman kepada sesiapa yang dahagakan pengetahuan... insyaallah saya akan buat tang terbaik buat semua :) selamat berpuasa dan selamat menyambut hari raya :)

      Padam
    2. Assalamualaikum.. abg saya berminat untuk berlajar spray kenderaan tetakpi saya pernah cuba untuk mengecat kenderaan sendiri tertakpi hasilnya kurang memuaskan di sebabkan saya mengunakan spry tin dan lagi satu bagai mana cara2 mengunakan simen halus dan kasar ye tolong terangkan

      Padam
  20. saya pernah cat kereta mak saya dan ayah saya kat kampung dulu..hehehehe jadi eksperimen la kereta depa ..belajar dari youtube je..alhamdulillah setelah 4 kali mencuba akhirnya dapat la result yg baik..cuma saya nak belajar ketuk body je..tak reti nak guna dolly set tu..tangan ni tak berapa nak seni kot..boleh ajar ke bang??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Itu sudah satu prestasi yang terbaik yang pernah saya dengar kerana saudara doyes ada keyakinan, insyaallah saya akan bantu sekiranya ada sebarang pertanyaan dan keraguan dari saudara dan yang penting berani mencuba sesuatu perkara yang baru. Barulah ia menjadi pengalaman yang berharga pada diri kita... sendiri :)

      Padam
  21. nak add abg kat facebook leh sembang lagi lah..nyam_nyam012@yahoo.com (kotaro minami)

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh tak menjadi masalah saudar pergi klik url ni https://www.facebook.com/DIYasrimanblogspot?ref=hl

      dan saudara akan sentiasa update dengan perkembangan terkini dari laman saya, buat masa ni saya tengah menghabiskan satu jilid ebook berkaitan dengan kereta dan mempunyai banyak bab termasuk kerja membaiki body insyaallah akan keluar tidak lama lagi...

      Padam
  22. Hi Iman,

    Saya Ann sangat berbesar hati sekiranya iman dpt membantu dn berkongsi pengetahuan..saya mempunyai bengkel kenderaan yang baru-baru ni ingin mencuba mengecat kereta sendiri je..
    Pertanyaan;
    1. Kenapa cat menjadi kedut bila disemburkan pada badan kenderaan?
    2. Kenapa cat 1k tidak nampak berapa kilat?
    3. Kenapa cat 2k apabila disembur dengan cclear juga nampak sebam walaupun tiada campuran thinner kedalam clear?
    4. Kenapa cat yang disembur terdapat banyak habuk walaupun telah dibersihkan sebelum mengecat?
    Sangat berterima kasih sekiranya abang dapat membantu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. 1. kenapa cat menjadi kedut atau dalam erti kata ianya seperti kulit yang mengelupas, ini disebabkan permukaan yang dicat terdapat bekas seperti habuk dan minyak atau lapisan yang lama terlalu nipis selepas kerja mengosok atau simen yang disapu dan digosok terlalu nipis.Apabila permukaan cat yang lama atau simen tadi terlalu nipis ini menyebabkan kekuatan thinner yang sebagai penjalin diantara cat lama dan cat baru telah menarik permukaan cat lama yang nipis sehingga terjadi lapisan yang berkedut. Ianya juga akan berlaku sekiranya cat yang lama mengalami pengelupasan tetapi tidak dibuang habis dan ditouch up dengan menggunakan simen ini juga akan mengundang terjadinya kulit yang berkedut pada permukaan cat baru, sekiranya terdapat permukaan cat lama yang merekah atau mengelupas pastikan gosok tepi bibir cat yang lama tadi supaya tidak terdapat lapisan tadi terangkat dan sekiranya lapisan tadi sudah berada didalam keadaan tidak nampak seperti nak mengelupas, sapukan simen halus dan gosok seperti biasa.Dan ada juga kes ini berkaitan dengan penggunaan thinner terlalu lebih dari nisbah yang sepatutnya.
      2. Cat 1k tidak berkilat disebabkan kerana penggunaan thinner lerlalu banyak sehingga mematikan gloss yang ada pada cat itu sendiri, dan terkadang tidak semua campuran pembuatan cat adalah sama dan gunakan clear 1K sebagai lapisan finishing dan kalau boleh selepas diantara 8jam selepas kerja mengecat selesai dan permukaan kering elok mulakan kerja memotong clear dengan polishing dan ini akan mengembalikan kilauannya.
      3. Jenis clear terbahagi kepada dua iaitu jenis touch up dan jenis untuk sebuah kereta, clear touch up boleh kering sepenuhnya dalam masa 3 jam dan clear untuk sebuah kereta kering sepenuhnya dalam masa 8 jam jenis yang elok ialah jenis yang mahal. clear juga akan menjadi sebam sekiranya jarak semburan terlalu jauh dari permukaan dan ia akan jadi terlalu nipis. Selalunya berlaku pada clear finishing mengalami masalah ini, ia juga harus melalui proses memotong clear dan polishing untuk membangkitkan kilauan.
      4.tempat kerja sekiranya mengecat tempat yang risiko habuknya agak banyak, semburkan dengan air supaya habuk tidak berterbangan dan yang terbaik sekali sekiranya kita mengecat ditempat yang tertutup pastikan ada ekzos fan yang boleh menarik habuk partikal cat dan juga habuk yang mungkin datang dari bekas habuk simen atau habuk yang terdapat pada celah lubang dan juga kemungkinan ianya datang dari kertas dan juga kain yang digunakan untuk kerja membalut. pastikan paip angin tidak kotor berhabuk, baju, tangan kita juga harus sentiasa berada dalam keadaan bersih.
      sekiranya masih ragu boleh bertanya lagi....

      Padam
    2. assalam bang...saya ada 1 biji wira..dah siap masuk full body kit...sekarang ni masuk part mengecat pulak...dah banyak kedai spray kereta saya masuk nak curi tgk macam mana nak spray kereta...so saya pun start simen mana body yg kemik dan gosok macam biasa la..masalah nya...saya cat colour asal...x pakai undercoat...masuk part finishing out terus...kereta x nak berkilat...dah spray clear cat jadi kusam x berkilat...apa sebab bang...1 lagi masa finishing...polish dulu atau wax dulu...

      Padam
    3. Waalaikummusallam, boleh saya tahu clear yang digunakan adalah jenis clear 3 jam atau 8 jam? kalau kita dapat perhatikan betul2 kereta baru pun ada mempunyai water mark, selepas kerja finishing seelok2nya di polish dahulu dengan g3 compound untuk jenis cat yang cerah dan berbeza bagi cat yang gelap terdapat juga g3 yang khas untuk cat yang berwarna gelap. Ada satu lagi compound yang digunakan untuk kerja polish yang bila kita guna ianya tidak perlu diwax dah kerana ia adalah campuran yang siap dengan bahan untuk polish dan wax dan akan mendapat kesan yang lebih halus tetapi cara kerjanya tidak sama dengan menggunakan g3 compound. dan untuk wax gunakan jenis liquid yang berada dalam botol yang khas untuk jenis penjagaan cat baru, wax pun ada banyak jenis baca label penggunaa sebelum beli dan gunakan wax yang betul.

      Padam
    4. saya guna clear 8 jam...tapi masa bancuh clear n harderner saya ada campur thinner 10 %...saya guna jenama evercoat..penat der...kereta dah siap tapi x berkilat...

      Padam
    5. Selesaikan dengan menggunakan mengosok permukaan dengan kertas pasir gred 2000 dengan menggunakan air, kemudian sapukan g3 compound pada kain polish dan polish menggunakan mesin polish. g3 compound harus dipolish dalam keadaan lembab jadi jangan biarkan ia kering dengan menyemburkan percikan iar pada kain polish atau pada permukaan yang dah disapu dengan g3. Proses ini bukan seperti penggunaan wax yang sering kita biasa lihat orang selepas meletakkan wax akan dijemur kemudian baru digosok dan proses ini tidak sama seperti proses wax kereta kerana proses ini ialah memotong permukaan clear dan mengilap permukaan clear tadi seperti baru dan membangkitkan kilauan clear itu sendiri...

      Padam
  23. boleh bagi nombor ttelefon abg...senang nak bertanya

    BalasPadam
    Balasan
    1. di atas dasasr privasi saudara adirol, sila hantar email ke alamat email saya atau pergi ke facebook/diyasriman dan lihat note yang saya tinggalkan supaya saya boleh memberi nombor kepada saudara...

      Padam
  24. Salam.Abg boleh terang kan dengan detail tak cara2 nak spray kereta dari A sampai Z.lagi 1 lepas undercoat nak kene gosok tak untuk spray colur.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikummusallam, kerja mengecat ni bergantung kepada jenis kenderaan, tempat dan cara kerja.
      1.kereta yang hanya mahu dicat luar body sahaja, tanpa mengalami masalah lainnya.
      2.kereta yang hendak dicat luar dan dalam tanpa mengalami masalah lainnya.
      3.kereta yang hendak dicat luar tetapi mengalami masalah kemek, ada kawasan karat dan memerlukan kerja menyimen dan membuang karat.
      4. kereta yang hendak dicat luar dan dalam dan banyak memerlukan kerja restoration iaitu berkaitan dengan body yang teruk, seperti kemek, lantai yang berlobang, pintu yang berlubang akibat karat dan body atas dan bawah mengalami tin yang berkarat yang perlu dipotong dan diganti dengan tin yang baru, kermudian kerja menyapu cat anti oxide serta undercoat dan kemudian kerja menyimen untuk mengembalikan bentuk asal.
      5.kereta yang accident yang hendak dicat, memerlukan pemerhatian bagaimana hendak mengembalikan bentuk asal iaitu bermula dari kerja menarik balik tulang yang bengkok, permukaan yang kemek, kemungkinan setengahnya perlu dirukar dan sekiranya terlalu teruk perlu ditukar dengan tin atau part yang baru, ianya perlu membuka semua bahagian bukan dengan memotong tetapi dengan membuang welding pada bahagian spot weld untuk mengasingkan part yang teruk.
      6.kereta yang hendak dicat disebabkan kerja penambahan aksesori pada body kereta yang kemungkinan perlu kerja menyimen untuk menghilangkan bekas ribet dan juga bekas sambungan.
      Banyak jenis kerja yang berkait rapat dengan kerja mengecat ni sebab tu saya lebih suka para pembaca bertanyapada bahagian mana yang tidak faham supaya saya boleh ceritakan satu persatu dan berkenaan dengan kerja mengecat dari A sampai Z secara ringkas mungkin saya boleh terangkan tetapi ianya bergantung kepada jenis cara kerja seperti yang saya maksudkan di atas.
      Saya ambil contoh sebuah kereta yang tiada masalah, kereta tersebut hanya mengalami warna yang sudah pudar dan status body semuanya masih elok tiada karat dan jenis cat asal adalah 2K warna merah ( Solid ). kerja pertama yang akan saya lakukan ialah menggunakan kertas pasir gred 800 dan menggunakan air, saya akan mengosok semua permukaan yang hendak dicat, kerja seterusnya yang akan saya lakukan ialah membasuh body kereta tersebut dari luar sampai dalam dengan memastikan tiada bekas habuk dan juga kesan tar pada body bahagian bawah, serta pastikan tiada bekas gam tape atau stiker lama pada body kerana ia boleh mencacatkan lapisan cat yang akan disembur. Semasa proses mencuci saya menggunakan air sabun cuci supaya kotoran keluar tak kira jenis apa janji ianya kuat untuk memberi kotoran yang degil dan senta menggunakan kain dan span, untuk bahagian bawah gunakan berus.
      setelah selesai kerja mencuci tadi saya akan biarkan kereta itu kering mungkin semalaman, kemudian kerja membuka dan membalut bahagian yang saya tidak mahu terkena dengan lapisan cat yang baru. contohnya cermin, lampu, stiker logo, dan sebagainya akan dibalut dan plat nombor akan dibuka serta terkadang spot light, penahan air pada bahagian chamber tayar, wiper, ariel dan sebagainya yang boleh menganggu kerja mengecat. dan dalam sesetengah kes cermin tepi terpaksa dibuka supaya mudah kerja mengecat.
      Setelah selesai kerja membalut dam membuka, pasti disini terdapat bekas tempat yang dibuka tadi terdapat habuk dan kekotoran maka ia harus dicuci menggunakan kain. dan saya akan menggunakan gun cleaner untuk menyembur angin pada semua bahagian,

      Padam
    2. supaya habuk dan kotoran yang tertinggal akan keluar dan juga untuk memastikan kawasan yang dibalut dengan menggunakan tape kertas tadi tidak terangkat, disebabkan gam yang tidak kuat. Perlu diingat beli tape kertas dari kedai hardware dan jangan beli dari kedai market atau shopping komplek, kerana jenis tape kertas yang mereka jual terkadang tidak melekat dengan elok ini kerana kualiti yang murah dan jarang orang membeli jadi kemungkinan ia adalah tape yang sudah tamat tempoh dan bila digunakan akan meninggalkan kesan dan bekas pada tempat yang kita letakkan tape tadi pada permukaan kereta dan sering saya lihat setelah sesebuah kereta selesai dicat masih terdapat kesan gam pad bingkai cermin, pintu dan juga bahagian getah yang berwarna hitam akan nampak jelas.
      setelah semuanya selesai, saya akan beralih kepada proses mencampur cat yang baru iaitu dengan campuran sebanyak 3:1 dari thinner, saya lebih minat menggunakan thinner jenis 2k slow thinner walaupun mahal sedikit dari thinner biasa tetapi jalinan yang terhasil dari kerja semburan akan memberi kepuasan walaupun ia lambat kering berbanding thinner biasa. dan banyak thinner biasa yang saya beli banyak digunakan untuk menguji campuran dan selebihnya untuk digunakan semasa kerja mencuci botol spray dan juga spray gun semasa penukaran dari jenis cat ke satu cat yang tidak sama jenis.
      Semasa proses mengecat saya akan pastikan kawasan lantai tidak berhabuk, kerana sekiranya berhabuk ia akan mendatangkan masalah kerana habuk tadi akan berterbangan dan seeloknya semburkan dengan percikan air dan supaya ia lembab. berbeza dengan mengecat ditempat yang terbuka hanya pastikan angin tidak terlalu kuat yang boleh membawa partikal cat sebelum sampai ke permukaan dan juga pastikan berbumbung walaupun tidak berdinding dan pastikan juga bahagian lantai kawasan tidak berhabuk.
      sekiranya mengecat di tempat yang tertutup, pastikan memasang ekzos fan supaya boleh menarik keluar semua partikal cat dan habuk semasa proses mengecat.
      proses mengecat undercoat, sebelum menyembur cat ke permukaan yang hendak dicat, seeloknya semburkan dari luar supaya bekas cat yang kering pada nozzle tadi keluar dahulu dan dalam keadaan masih menekan trigger gun terus halakan nozzle tadi ke permukaan dengan jarak lebih kurang dalam satu kaki untuk penggunaan cat dalam kuantiti yang banyak dan juga tekanan angin yang tinggi, dan juga bergantung kepada lebar keluaran semburan cat dari nozzle dan sekiranya menggunakan kuantiti yang sedikit dan tekanan angin yang rendah jarak terbaik ialah hampir setengah kaki dari permukaan dan cara hayunan pun tidak terlalu cepat dan tidak terlalu lambat diantara semburan pertama dan kedua, pastikan semburan pertama dan semburan kedua mempunyai overlap diantara satu sama lain lebih kurang dalam satu inci.
      mulakan mengecat dari atas ke bawah, contohnya dari bumbung, boot enjin, bonet belakang kemudian dari fender depan terus kepintu dan terus ke belakang.
      cara mengecat permukaan ialah bermua daritepi iaitu semburkan pada bahagian tepi seolah menyembur mengikut bingkai dan baru diteruskan ke bahagian tengah, jangan mengulang lapisan kedua terlalu cepat biarkan dulu lapisan pertama tadi dalam beberapa minit baru mulakan dengan lapisan kedua atau ketiga untuk cat yang sama.
      selepas kerja mengecat undercoat, dan pastikan ia kering dengan boleh menyentuh permukaan cat tadi untuk memastikan ia betul2 kering dan gunakan kain anti static untuk mengelap semua permukaan yang berhabuk dan gunakan gun air cleaner untuk mengeluarkan habuk cat dari rongga dan lubang untuk memastikan keadaan benar2 bersih.

      Padam
    3. Untuk memulakan proses memasukkan cat warna, pastikan lantai masih berada dalam keadaan bersih dan juga pastikan hose paip angin sentiasa bersih dan juga lengan dan baju supaya habuk yang berada pada diri kita tidak akan menyingah kepada permukaan lapisan yang baru nanti. bancuh cat dan uji, kemudian mulakan semburan dari atas sampai kebawah dan proses ini sama seperti proses mengecat undercoat tadi cuma sekarang kita memasukkan cat warna, sama ada jenis 2k, 1k atau cat biasa. untuk kerja menyembur cat, setiap memulakan penyemburan pastikan nozzle sentiasa bersih dan lubang untuk melaras lebaran cat tidak tersumbat ini kerana sekiranya ianya tersumbat boleh mencacatkan semburan tadi dan salah satu bahagian akan menjadi tebal. begitu juga posisi nozzle harus 90 degree dan bukan 60 atau 30 degree dari permukaan, dan cara lain2 nya bergantung kepada pengalaman dan cara kerja anda. setelah selesai kerja mengecat cat warna, sekarang semburkan angin menggunakan gun air cleaner dan juga gunakan kain antistatic yang baru dan sapukan pada permukaan supaya tiada kesan habuk dan juga partikal cat yang kering diudara dan jatuh di atas permukaan cat tadi kalau tidak dibuang ia boleh mencacatkan lapidan clear yang akan disembur nanti.
      Setelah selesai memastikan tiada habuk dan partikal cat yang kering pada permukaan cat tadi dan cat pun dah kering sekarang bancuh clear dengan hardener dan seeloknya gunakan clear 8 jam untuk kerja finishing sebuah kereta kerana ia akan mengambil masa yang lama sedikit untuk kering dan hasil yang terbaik. untuk kerja menyembur prosesnya sama seperti yang tadi iaitu mulakan dari bahagian atas dan berakhir di bahagian bawah. setelah selesai kerja menyembur clear dan dalam masa hampir 30 minit maka semua pembalut harus dibuka dengan cermat kerana terkadang sekiranya tape yang kita lekatkan terkena permukaan yang dicat dan dalam keadaan ini ia boleh menarik sekali cat yang lain jadi kena berhati2 semasa proses ini, ada sesetengah lebih gemar membuka balutan selepas cat betul2 kering, tetapi bagi saya ia bergantung kepada cara kerja masing2.
      setelah selesai membuka, dan pada masa ini sekiranya kita mengecat kereta pda tempat yang tidak ada oven, memadai apabila selesai kita jemurkan kereta tadi seharian dan sekiranya kerja mengecat pada waktu malam pastikan kawasan mengecat berbumbung dan jemurkan pada keesokan harinya. Saya hanya mampu menceritakan apa yang menjadi elemen penting dalam kerja mengecat dan banyak lagi yang menjadi cara kerja nya dan sukar bagi saya untuk menceritakan secara detail dari A sampai ke Z kerana terlalu banyak aspek yang perlu di ketahui dan seeloknya faizal ikuti sendiri perkembangan dari laman ini dan berkongsi pendapat dan pengalaman dari pertanyaan dari sahabat2 dan teman2 yang lain dan sekiranya mempunyai masalah inysaallah saya sedia membantu..

      Padam
  25. salam, abg.. saye ade cat sendiri kereta, warna putih.. tapi nampak warnanye berbelang.. kenapa ye.. terima kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikummusallam, ini terjadi kerana latar belakang yang kemunginan dulunya gelap dan juga cara semburan tidak constant iaitu terkadang jauh dan terkadang menjadi dekat dari jarak permukaan, ia juga boleh disebabkan kerana faktor tekanan angin tidak sekata dan kemungkinan masa semburan ada bahagian zaki terlalu lambat sehinggakan lapisan menjadi tebal dan juga sekira terlalu laju ia akan menjadi terlalu nipis, sekiranya mengecat menggunakan tekanan angin yang tinggi dan juga lebar semburan yang besar ia akan lebih banyak membazir kan cat kerana banyak cat akan kering diudara berbanding yang menyinggah pada permukaan ytang dicat dan sekiranya lebar semburan tadi terlalu kecil ia akan menyebabkan cat menjadi terkumpul dan boleh menyebabkan berlakunya lapisan yang tebal dan terkadang boleh menyebabkan meleleh. untuk ton warna cerah seperti warna putih terkadang banyak menggunakan cat untuk menghilangkan warna latar belakang berbanding penggunaan warna gelap untuk lapisan baru, seelokknya selesai menyembur lapisan pertama pastikan dengan melihat permukaan dari sudut 15 degree supaya kita boleh mengenal pasti bahagian mana yang kurang dan juga terkadang boleh nampak dari melihat dari sudut 90 degree dari jarak yang jauh. permukaan cat basah dan kering tidak sama jadi, biasakan diri bagaimana melihat keadaan cat dalam keadaan yang basah. sekiranya masih mempunyai keraguan insyaallah saya sedia membantu....

      Padam
  26. salam....bang sya nak tanya.awal permulaan nak gosok dengan kertas pasir cara nya cammana.pastu kertas pasir apa...boleh guna air tak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikummusallam, cara mudah untuk mengosok permukaan ialah menggunakan air dan balutkan kertas pasir tesebut dengan span dan cara mengosok ialah mengikut arah pusingan jam. Kalau gunakan air yang ditambah sabun pun ok juga, kertas pasir yang digunakan bersama air boleh diguna banyak kali dan tidak menjadi habuk yang berterbangan. Tetapi sekiranya menggunakan kertas pasir saja memang boleh dan ia menyebabkan kertas pasir tersebut tidak akan bertahan lama kerana habuk akan melekat dengan cepat dan juga habuk kerja akan bertebangan. Kalau nak beli kertas pasir pastikan beli yang berharga dalam RM 2 atau Rm 1.50 dan jangan beli yang murah kerana ia tidak tahan digunakan dalam kerja yang basah dan cepat koyak semasa mengosok dan kualiti tidak bertahan lama.

      Padam
  27. Assalammualaikum...saya hakim dari Kuala kangsar, apa kbar Selama Hari Raya..Maaf Zahir dan Batin.Sy ada kereta kancil warna Metalik silver,masalahnya..dah berkarat kalau boleh nk buat sendiri di hadapan bonet lebih kurang besar kacang karat dalam 5 tempat..jadi boleh sy gunakan Cat tin Spyer dan adakah sy kena mengecat keseluruhan bonet hadapan?apakah jenis jenama cat digunakan dan mcmana nk buat yer?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikummusallam, selamat lebaran juga buat saudara hakim. Sekiranya terdapat karat yang spot atau kecil sahaja, ada baiknya saudara tak perlu mengecat semua. pertama sekali setelah mengesan dimana tempat yang terdapat karat tersebut, buang permukaan cat sehingga nampak permukaan karat atau tin body. semasa membuang bahagian karat yang kecil ini bersihkan bahagian karat tersebut dengan megosok menggunakan kertas pasir atau dengan berus tembaga, pastikan tiada bekas karat pada permukaan tin tersebut dan juga kalau boleh perhatikan sama pada bahagian belakang boot enjin tersebut. Iaitu sekiranya terdapat karat bersihkan sekali, sekarang ni keadaan lapisan cat yang mungkin anda buang tadi mungkin lebih kurang diameternya dari duit 5 cen. Ok, sekarang gunakan fiber compound untuk menutup lubang atau kesan karat tadi, kemudian setelah fiber tadi kering gosokkan dengan kertas pasir gred 340 dan bersihkan kawasan tersebut selepas benar-benar puas keadaan fiber yang di tampong tadi tidak lebih dari lapisan permukaan sebenar.Maksudnya disini lapisan fiber tadi agak rendah sedikit dari lapisan clear yang asal. Ini kerana apabila kita nak touch up nanti dengan menggunakan cat, lapisan cat yang disapukan kepada fiber tadi tidak akan menjadi terlalu tinggi dari permukaan asal. untuk touch up ini menggunakan dua jenis sahaja iaitu undercoat dan juga base coat. Gunakan berus lukisan yang betul-betul lembut dan jangan campurkan penggunaan berus tersebut kalau boleh undercoat untuk satu berus dan base coat untuk satu. Pergi kekedai cat kereta dan saudara hakim kena beli cat tersebut hanya dalam kuantiti 1/4 liter iaitu dalam RM 15 sahaja. Untuk mendapat warna base coat yang sama, dan sekiranya metallic asal boleh dapatkan kod warna didalam ruang enjin di dinding belakang ada tertulis kod warna untuk jenis cat kereta, atau saudara boleh buka penutup belakang iaitu tempat mengisi minyak dan berikan kepada kedai cat, supaya mereka boleh membancuh cat yang sama mengikut warna asal kereta. Setelah selesai mendapat cat tersebut pertama sekali cuba sapukan pada pembaris steel dan perhatikan adakah cat asal dan cat yang baru sama atau tidak dan sekiranya cat yang baru terlalu tua dari cat asal, campurkan sedikit dengan menggunakan thinner dan sapukan kembali dan cuba periksa kembali samaada ia sama dengan cat asal atau tidak dan sekiranya tidak campurkan sedikit demi sedikit thinner untuk memeriksa ketepatan warna cat baru dan cat asal. settelah mendapat warna yang sama, maka sapukan dengan menggunakan berus pada kawasan yang tadi dan setelah selesai biarkan ia kering untuk 5 jam dan sekarang ni gunakan G3 Compound sapukan pada kawasan tersebut dan gunakan mesin polish sekarang kerja G3 compound tadi ialah bertindak sebagai menambah lapisan clear kepada cat yang baru. Sekarang ni selesai polish semua kawasan...

      Padam
    2. terima kasih..sy akan cuba dan akan buat apa yg tuan terangkan di atas..lg satu dlm bonet tempat simpan tayar dah byk karatbertompok macam 5sen juga..adakah elok sekiranya sy gunakan ANTI-RUST hitam seperti bawah kereta?Prosesnya seperti tuan terangkan di atas cuma gunakan ANTI-RUST.Terima kasih semoga tuan menolong diberikan ganjaran pahala buat kami.Sekian.

      Padam
    3. Sama-sama.. kewajipan saya hanya membantu kepada yang memerlukan pertolongan insyaallah selagi termampu. Ok, berkaitan dengan tempat letak tayar dalam bonet belakang tu, seelok-eloknya bersihkan dengan mengosok semua tempat yang mempunyai karat sehingga bersih. Selepas itu untuk lebih selamat lagi, kalau boleh pergi ke kedai pancing dan disana saudara boleh dapatkan kain fiber yang dijual dalam harga RM 15 sekilo iaitu kalau dibuka kain fiber tersebut lebih kurang dalam 4 x 4 kaki dan juga ia di jual bersama air dalam 1Kg dalam harga RM 12 beserta hardernernya sekali. hamparkan kain fiber tersebut pada lantai dan kemudian bancuhkan air fiber tadi dengan harderner, perlu diingat jangan campurkan harderner terlalu banyak kerana ia akan mengambil masa kurang dari 5 minit untuk menjadi keras. Setelah dituangkan keatas kain fiber tersebut sapukan dengan menggunakan berus cat sehingga rata semua kawasan. sebelum menghamparkan kain tadi permukaan perlu digosok sehingga nampak kasar pada permukaan, supaya cengkaman kian fiber nanti akan bertambah lebih kuat. Setelah dalam masa 15 minit fiber telah mengeras pastikan ditengah tempat letak tayar tersebut dibuat lubang air kerana sekiranya ada air yang masik akan senang keluar melalui lubang tersebut. untuk antirust dibawah saudara hakim boleh gunakan anti-rust jenis keras iaitu kena panas kan dan sapukan pada permukaan bawah dan untuk permukaan atas hanya sekadar gunakan anti rust yang cair yang boleh disapu dengan menggunakan berus cat. Ini adalah cara terbaik untuk menjaga lantai dan ia terpulang kepada saudara hakim untuk memilih cara yang mana dan selamat berjaya... dalam DIY

      Padam
  28. salam...saya sam dr pasir gudang nak bertanya.saya baru lepas touch up bonet ngan pintu kete honda accord sm4.saya guna spray tin samurai tp suma tu cuma temporary je.kalau saya nak diy spray guna kompressor next time:
    1)perlu ke saya gosok balik part yg saya spray guna tin sampai nampak cat lama sbb takut cat yg baru x lekat.
    2)camne nak bagi simen body rata betul2.
    3)ada part body yg dah start reput(byk tempat yg air lalu.camne nak bagi elok balik?

    diharap saudara dpt beri penjelasan mengenai problem saya ni.wassalam...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikummusallam, saudara sam sekiranya menggunakan tin spray untuk mengecat memang boleh tetapi sekiranya hendak membuat lapisan baru, cat dari spray tin tadi harus digosok dahulu kerana sekiranya tidak dibuang lapisan tersebut ia akan mendatangkan masalah kepada lapisan cat yang baru nanti kerana secara teknikalnya thinner yang terdapat dalam campuran cat tin apabila bercampur dengan lapisan cat yang baru akan menyebabkan cat tersebut akan mengelupas dan berkedut seperti kulit yang terkena panas iaitu mengelembung dan terkopek. Campuran thinner dalam tin spray adalah banyak ini kerana kuasa tekanan angin terhad dan mereka harus menggunakan cat yang perlu banyak ditanbah dengan thinner untuk menjadikan campuran cat dalam tin itu benar-benar cair supaya boleh melepasi nozzle spray kerana tekanan angin yang terhad.
      Tempat yang disembur dengan tin spray tu harus saudara gosok balik kerana kita tidak mahu mencacatkan lapisan yang baru nanti kerana memang akan berlaku banyak masalah. Seeloknya gunakan kertas pasir gred 800 untuk kerja mengosok permukaan tersebut, seratakan semua permukaan bukan hanya pada tempat yang dicat saja kerana kita mahu semua permukaan sama rata keadaannya.
      Sekiranya kerja menyimen tu lebih elok gunakan scrapper atau alat menyapu simen dari jenis plastik bukan jenis besi, kerana jenis plastik ia boleh dilengkongkan mengikut permukaan yang kita sapu simen ke permukaan tersebut.
      setelah simen tersebut betul-betul kering, gosok dahulu dengan kertas pasir gred 260 atau 340, dan kemudian sapukan dengan minyak masak. Selepas menyapu dimana permukaan yang tidak nampak rata lagi akan nampak kerana cara ini saya gunakan untuk memastikan samaada permukaan tersebut masih tidak rata atau tidak. Kemudian basuh minyak masak tadi dan mulakan kerja mentouch up simen yang tidak rata tadi dan buat step ini sampai tidak nampak lagi permukaan yang tidak rata.
      sekiranya ada body yang reput, elok cuci bahagian itu hingga hilang kesan karatnya dan hanya terdapat permukaan yang bersih dari masalah tersebut dan tidak semua masalah ini selesai kerana ada sesetenga kes bahagian tersebut harus dibuang dan diganti atau terkadang harus dipotong buang. tetapi sekiranya ianya berlaku kepada tempat saliran air dibahagian bumbung, pastikan mencuci bahagian tersebut sehingga tidak terdapat kesan karat dan juga lebih elok pastikan juga pada bahagian dalam dengan membuka penutup siling dan perhatikan sekiranya ada bahagian yang berkarat elok dibersihkan juga, selalunya bahagian yang mudah berkarat ini disebabkan oleh bahagian tersebut telah dispot weld atau terdapat silicon pada tulang dan bumbung untuk dijadikan damper dan ia mudah memakan lapisan tin tersebut dan menyebabkan oxide dan berlakunya karat pada tin kerana punca panas dan embun pada pagi.
      kemudian setelah selesai membuang semua kesan karat tersebut gunakan fibre kompound untuk meratakan kembali dan terakhir sekali selepas mengosok lapisan fibre tersebut dan sapukan dengan simen jenis halus untuk mengatur permukaan tersebut. dan perlu diingat sekiranya membuang permukaan yang telah karat, jangan sesekali dicuci menggunakan air kerana tin tersebut telah terdedah kembali kepada punca yang kita nak elakkan, seeloknya gunakan thinner atau petrol dan perlu diingat ini kerana bahagian tin tersebut telah hilang lapisan protectionnya dari yang boleh merosakkan. Ada sesetengah jenis parit ni boleh ditukar dengan sedikit kerja restoration dan juga memerlukan kemahiran, tetapi sekiranya keadaan tidak berapa teruk tidak lah perlu untuk ditukar dan tidak semua jenis kenderaan yang boleh ditukar partnya...

      Padam
  29. saya berminat nk DIY cat pd Kelisa saya yg berusia 9thn. masih cat Biru Gemilang asal. Antara persoalan saya ialah
    1) Terdapat sedikit kesan kemek(garisan) di pillar blkg pintu. Adakah sekadar simen mencukupi atau pun perlu repair kemek itu dulu?
    2) Bumper dan side mirror adalah material plastik. Adakah perlu di spray sejenis gam dulu sblm di cat? Di mana blh dpt spray gam itu?
    3) Bonet depan yg paling terjejas catnya disebabkan stone chip dan kesan panas enjin. Apakah maksud cat luar saja? Jika pintu dibuka, akan nmpk cat asal( mcm bnyk teksi) :-)
    Terima kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. 1. untuk bahagian yang kemek itu rizlan boleh membuka penutup dari dalam dan dengan menggunakan kayu atau besi untuk menolak kembali permukaan yang kemek tersebut. Perlu diingat rizlan jangan mengetok kerana ia akan mencacatkan lagi permukaan tersebut, buat seperti mengurut permukaan tersebut dari dalam. berbanding sekiranya kemek tersebut berlaku dibahagian tulang ia memerlukan alat untuk menarik semula permukaan tersebut dari luar.Sekiranya hanya sedikit saja, rizlan boleh menggunakan simen jenis halus dan sapukan sehingga sama rata dengan permukaan asal.Bagi bahagian yang calar, bolehlah menggunakan simen halus sebagai membaikinya dan pastika bahagian yang calar itu tidak mengalami pengelupasan lapisan cat, sekiranya ada bahagian yang mengelupas terlebih dahulu rizlan harus gosok dengan kertas pasir gred 240 sebelum menyapu dengan simen halus.
      *untuk memastikan permukaan tersebut sudah rata atau tidak, rizlan boleh menggunakan minyak masak. Iaitu, sapu minyak masak ke permukaan yang telah di simen tersebut dan perhatikan dari sudut tepi dan depan adakah permukaan itu sudah rata seperti asal atau tidak.
      2. Untuk bahagian plastik, rizlan harus menggunakan plastic primer yang boleh didapati dikedai cat sebelum menyembur basecoat kepada bahagian tersebut. Tetapi sebelum itu rizlan harus mengosok permukaan tersebut dengan menggunakan kertas pasir gred 800 atau 1000 ini kerana untuk memastikan primer tersebut akan betul-betul melekat ke permukaan plastik tersebut supaya tidak menjadi cat yang mengelupas.
      3. Sekiranya permukaan tersebut seperti yang rizlan maksudkan, maka pertama sekali gosok dengan menggunakan kertas pasir dan kemudian sapukan dengan simen halus. selepas semuanya di touch up dengan menggunakan simen halus gunakan kertas pasir gred 340 untuk mengosok semua permukaan dan semburkan dengan primer coat atau undercoat. Untuk basecoat, rizal boleh dapatkan cat tersebut di kedai bancuh cat dengan menggunakan code number yang terdapat di bahagian ruang enjin atau boleh membuka penutup tudung minyak petrol dan bawakan kekedai cat untuk digunakan sebagai reference membancuh cat yang hampir sama dengan yang asal.Ini kerana sekiranya kita memberi kod warna dan sedangkan cat kereta sudah pudar sedikit ini akan mendatangkan masalah untuk menyamakan warna yang baru dengan yang asal.Untuk bahagian pintu tu boleh digosok dahulu sehingga nampak undercoat dan kemudian gunakan touch up spray gun dan semburkan kembali basecoat dan clearcoat.

      Padam
    2. TQ atas penerangan yg lengkap. semoga dipermudahkan urusan kita semua

      Padam
  30. Bro: saya nak kasi cat kete saya ... model iswara, saya nak cat die kaler matte gold... agak2 nye brapa tin cat and thinner sya perlu lengkap kan utk spray... hihi...

    BalasPadam
    Balasan
    1. matte gold adalah 2k base on metalic punya cat dan ia seperti yang saya dah jawab dekat http://diyasriman.blogspot.com/2013/01/buat-cat-kereta-dengan-cara-sendiri-tak.html?showComment=1375330548493#c6546272905192916708

      thinner boleh guna jenis 2k dan pastikan bancuhan jangan terlalu banyak menggunakan thinner kerana ia boleh mencacatkan cat dan juga untuk finishing clear tu tak perlu lah dicampur dengan thinner hanya gunakan hardener yang dah disediakan dalam satu set. Untuk itu juga clear kena guna jenis 8 jam sekiranya untuk mengecat sebuah kereta.

      Padam
  31. Salam..minta jasa baik abg utk terangkan cara untuk ejas angin n liquid spray gun..utk pngtahuan abg,saya sudah pun siap cat sebiji kereta..walaupun tidak berapa menjadi saya tetap berpuas hati dengan hasil tangan saya kerana ini adalah kali pertama saya cat kereta dan saya tidak pernah belajar mahupun melihat orang mengecat kereta..saya juga ingin meminta tunjuk ajar bagi masalah yang saya hadapi..
    1-cat akan menjadi berdebu seolah2 gun tersumbat apabila spray gun dihalakan kebawah
    cth:bonet depan,belakang n bumbung..
    2-tempat yang di simen tetap kelihatan walaupun telah digosok arah jam..
    3-clear keluar tompokan seperti gula walaupun telah mengikut sukatan di tin iaitu 2:1 cat dan hardener dan
    10ml thiner setiap 100 ml clear..apabila saya menambah thinner kepada 100 ml,hasil lebih memuaskan walaupun masih ada tompok kecil..utk pngtahuan saya mggunakan brand carmix 2k..mohon nasihat daripada abg..

    BalasPadam
    Balasan
    1. 1. cat menjadi berdebu dan seakan tersumbat disebakan oleh campuran thinner kurang dan juga kekuatan angin tidak diadjust dengan betul ini menyebabkan nozzle tidak dapat menyembur cat dengan lancar.Ia juga mungkin disebabkan oleh nozzle yang tidak bersih dan lubang angin yang tersumbat.saya lebih mudah memberi penerangan sekiranya saya tahu jenis spray gun yang saudara gunakan, ini kerana setiap spray gun mempunyai caranya yang tersendiri untuk melaras tekanan angin, ketebalan keluaran cat, lebar keluaran cat pada nozzle.
      2. bekas simen masih nampak, ini kerana undercoat terlalu nipis atau juga ia berkaitan dengan lapisan basecoat terlalu nipis. Ia juga disebabkan oleh simen masih tidak sama rata dengan permukaan asal semasa proses mengosok untuk meratakan permukaan simen.Sepatutnya semasa mengosok simen, pastikan permukaan simen sama rata dengan permukaan asal kerana ia akan mendatangkan masalah sekiranya simen tersebut digosok dengan cara yang salah. sepatutnya saudara mengikut ukuran permukaan asal untuk diperiksa permukaan simen kerana kemungkinan kalau hanya mengosok simen sahaja ini bermakna hanya sekitar simen itu sahaja yang digosok bukan meratakan simen tetapi ia menjadikan simen tersebut lebih tinggi dari permukaan asal.
      3. Sememangnya tidak perlu menggunakan thinner kerana hardener itu sendiri sudah mencukupi, clear terjadi demikian kerana semasa menukar dari penggunaan basecoat ke clear kalau menggunakan spray gun yang sama ia kan mendatangkan masalah sekiranya spary gun tadi tidak dicuci dengan bersih pada nozzle dan botol simpanannya. bekas cat tadi akan keluar bersama clearcoat dan mendatangkan masalah kepada finishing coat, pastikan angin tidak terlalu kuat kerana ia akan mencacatkan lapisan tersebut dan juga pastikan angin yang digunakan tidak mengandungi campuran pertikal air kerana tangki simpanan angin harus sentiasa dibuang airnya kerana ia boleh mencacatkan lapisan cat, thinner jenis murah juga terdapat campuran air kerana itu hanya membeli thinner 2k yang terdapat dalan tin dan bukan thinner dalam botol.
      Secara kesimpulannya setiap kerja harus memastikan kebersihan pada alat dan campuran pada bancuhan cat dan jangan gunakan thinner untuk clear kerana clear itu sendiri sudah ada hardener dan ia memang cair seperti air cuma pastikan spray gun sentiasa bersih dan juga pastikan sebelum mengecat bersihkan setiap lapisan dengan mengelap menggunakan kain antistatic dan juga semburkan angin supaya tiada habuk dan debu yang tertinggal dan juga kawasan mengecat semestinya bersih jangan berdebu dan berhabuk...

      Padam
  32. Assalam.

    1)minta penjelasan maksud cat layang dan cara cat layang .

    2)minta cara ejas angin,lebar dan cat bagi gun jenis kinki k 88.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikummusallam, cat layang ni maksudnya mengecat kereta tanpa menyeburkan uncercoat dan sebaliknya menyenburkan terus basecoat kepada body kereta tersebut. seperti yang saudari nampak proses yang saya lakukan diatas ialah cat layang kerana saya menyimen kemudian terus menyemburkan cat tanpa menyembur cat undercoat terlebih dahulu untuk satu body ini juga kerana basecoat yang saya gunakan adalah warna gelap. dan berkaitan dengan spray gun tu saudari boleh hantarkan gambarnya ke email asrima78@gmail.com supaya saya boleh memberi penjelasan bagaimana cara melaras angin, partikal cat dan juga lebaran semburan pada gun tersebut...

      Padam
    2. Gambar saya dah pm di fb abang..sy tak boleh hntar guna email.tq

      Padam
  33. 1-macam mana nak dptkan eletrik spray gun untuk cat keseluruhan kereta.

    2 -kalau boleh COD saya di sik.

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih kerana berminat dan kalau mahukan keterangan lanjut saudara boleh pergi ke link ini

      http://www.diyasriman.com/estore/Tools%20and%20Equipments/Paint%20Jobs/Spray%20gun

      pembayaran boleh dibuat secara online dan juga boleh dengan money order pos malaysia..

      Padam
  34. Assalamualaikum..
    Maaf sy nk tanye, kompresor nk spray berapa horse power yang elok.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikummuasallam, Hp menunjukkan kekuatan motor dan apa yang penting ialah berapa piston yang digunakan oleh sesebuah kompressor dan berapa kapasiti yang ia boleh simpan kerana kalau nak cari yang terbaik kena 2Hp ke atas dan mempunyai dual piston dan juga tangki simpanan yang besar, ini akan memudahkan kerja mengecat. dan sekiranya ada seperti kompressor seperti yang saya maksudkan dan masih ada keraguan dalam memilih sila hantar spesifikasi ke email supaya boleh memberi pandangan yang mana terbaik untuk dibeli..

      Padam
  35. Salam,

    Saya mmg berniat dgn kerja2 DIY ni cuma dgn kereta ni agak risau sikit.
    Selalunya lbh kepada kerja2 kayu. Cuma 2 hari lps tiba2 nampak calar yg agak dalam (hingga nampak warna hitam kat dalam) pada bumper depan kereta. Mcm kena gesel oleh kereta lain tapi tak kemek. Teringin lak nak cuba-cuba touch-up bahagian yang calar tersebut. Minta khidmat nasihat saudara ttg cara2nya. Kereta saga flx warna cokelat (betul ke cokelat???). Kalau ok munmgkin nak spray full body kancil heheh

    Saya mempunyai satu unit kompresor 1.5HP yg saya guna utk stapler gun. Adakah ianya boleh saya gunakan utk kerja2 mengecat. Saya sebenarnya bukan pakar menggunakan spray gun. Baru nak belajar. Saya beli spray gun gravity feed dan suction feed cap ayam made in china. Harga dlm RM35.00 mcm tu je. Adakah ianya boleh digunakan dan stabil. Airbrush murah pun saya ada kalau ianya boleh digunakan utk kerja2 touch-up. Bagaimana pulak dengan PSI yg digunakan. Saya buat sambungan regulator dan air separator untuk kompressor saya. Saya pun tak tahu sangat fungsinya. Main pasang je..

    KUMAS sprayer tu pun saya ada 2 bijik. Tak tau nak guna. Mcm tak keluar lak cat bila spray. Guna utk sembur racun pun mcm kabus mcm tu je..

    Sekian,

    Zach

    BalasPadam
  36. Hello saudara,

    Nak tanya beberapa soalan. Iswara I dicat pada 8/09/2013.
    Color silver macam iswara special edition ). 2K color.

    Bonet depan ada sedikit kedut selepas dicat dan perlu dicat semula. Tukang cat itu bagitau die perlu masa sebulan sebelum bonet itu dicat semula.
    Alasan die, dia perlukan cat itu kering sepenuhnya sebelum dicat semula dan mengelakkan kedut.

    I dah plan nak hantar iswara tu pada 16.09.2013. Nak cat semula bahagian bonet tu.

    Soalan saya.

    1. Adakah perlu tunggu selama sebulan sebelum bonet itu dicat semula ?
    2. Berapa lama cat 2k untuk kering sepenuhnya?

    Tq Bro.
    Monsieur.

    BalasPadam
  37. salam bro,

    sye fouzan shah dri seremban,sye nk tanye beberape soalan boleh kn??say baru memulakn bisnes cat kereta,sye mmng ade kemahiran mgcat kereta dan airbrush tp da lame x beraksi dalam bab nie..

    soalan yg perlu sye tahu:

    1; berape kos yg perlu sye ade untuk membeli barang2 keperluan??permulaan rm3k cukup x?? kerena oven sye ade..

    2;perlu tak sye membuat SSM kerena tempat perniagaan ade dlm kawasan rumah sye??

    3; boleh tak sye membuat cara 1-gosok/bersihkn seluruh permukaan kereta yg perlu d cat 2.-sembur underkot 3-sembur warna yg hendak d cat 4-semburclear 5-polish

    BalasPadam
  38. Salam bro.....baru malam ni saya jumpa blog yang membicarakan tentang DIY.Bangga rasanya dapat mengenali blog ini.Saya pun sering mengamalkan sikap seperti ini walaupun tidaklah 100% menjadi apa yang ingin kita buat.Tapi kepuasan yang paling utama.Saya bukan 4man walaupun kereta saya tidak pernah masuk ke workshop.Saya bukan tukang cat walaupun kereta saya sudah 4 kali bertukar warna.Saya bukan electricalman walaupun semua barangan elektrik saya baiki sendiri Saya bukan usahawan besar walaupun sekarang ini baru mula nak berjinak jinak dalam bidang perniagaan dodol.Dan saya juga bukan seorang blogger terkenal walaupun blog saya sekadar berkongsi info mengenai cylinderhead hasil dari pengalaman sendiri.Itu semua adalah dari semangat DIY.Tahniah saudara,semuga blog ini terus maju dengan diy diy yang terbaru utk dikongsi bersama.Salam

    BalasPadam
  39. sye bru cat keta bumbung der bocor kecil kecil dn mengelembung.ingat nk spray clear je ttp bocor tu.gn spray rm 7.yg jual kt kedai cat.boleh x dan mcm.

    BalasPadam
  40. Asalamualaikum abg..sy nak spray kete sy color merah mettalic..ape barang yang sy perlu pakai..berape cat yang sy kene pakai..n berape liter semua cat..jip feroza..color yang skrg nie ada merkah2 kat body..

    BalasPadam
  41. Aminuddin Satar 28 November 2013 5.00 ptg;
    Assalamulaikum abg. Sya nak tanya cara gosok menggunakan kertas pasir pada permukaan adakan dicampur dengan air sabun atau tinner. Lepas bersih saya terus spray dengan spray botol.(saga magma) Terima kasih

    BalasPadam
  42. Tahniah atas perkongsian yang bermakna. semoga Allah emmberi lebih banyak ilmu kpd tuan...

    BalasPadam
  43. Salam bro...boleh bg tau brapa lama kereta yg dh siap di cat boleh d polish x?? N boleh x trangkn langkah2 m'polish keta 2...sbb kereta sy ad catnye yg meleleh...cat 2k colour kuning...

    BalasPadam
  44. salam..bro..mintak jasa baik tunjuk ajar...saya planning nk cat bumper depan kereta sbb dh bnyk terkopek kn batu...persona hitam...saya ade mini gun spray...cuma tak tau kat mana nk beli cat untuk kreta....dan berapa litter yg kn guna utk cat bumper depan je...thinner...clear...terima kasih bro..

    BalasPadam
  45. bro...macam mana nak buat flat colour? saya nak tukar kaler kereta ke flat gold dari warna hitam..apa jenis cat nak guna?adakah kena gunakan gun atau peralatan yang berbeza dengan cat kilat biasa?

    BalasPadam
  46. Salam. Apa beza simen fiberglass dengan simen putty?
    Boleh ke tampal lubang guna simen putty?

    BalasPadam
  47. Salam...nak tanya??
    1)apa beza spray gun jenis tabung atas dgn tabung bawa?..jenis apa yang terbaik dan jenama apa...

    2)nozzle spray gun ni byk jenis cthnya 1.0, 1.3, 1.4, 1.8 dan 2.0....apa kegunaannya...

    3)jenama cat yg baik

    4)bole tunjukkan cara2 memegang pisau putty

    BalasPadam
  48. Salam bang.keta sy baru saja siap spry sbulan lepas.proton saga lama.sy hantar spey dkat sbuah kedai.dgn kos rm2300.disprey pada bahagian luar sahaja.2bulan baru siap.tapi hasilnya tidak memuaskan hati lansung.amat kecewa melihat keadaan keta saya.banyak bahagian semburan cat tidak rata.macam bebelang-blang.ada juga bahagian yg masih kasar.mcam tak kena clear.bahagian bumbung dah nampak keluar gelembung kecil.baru sbulan dh sprey.sy dh tak prcaya pada kdai sprey.sy brazam utk DIV sdiri keta.mtk tlong abang apa yg sy harus lakukan pada kreta sy.dimana sy nak brmula.apa yg prlu sy lakukan.mtk cara2 kerja.utk pgtahuan abg keta sy warna hitam mtlik.harap dpt membantu.terima kasih

    BalasPadam
  49. salam saudara...ingin bertanya...lepas awak sembur caler hitam tu..cat clear untuk kilat mmg x perlu sembur ke atau bagaimana?

    BalasPadam
  50. assalamualaikum saya nak minta alamat orang yang menjual cat kerata tu , saya nak cat secepat mungkin please

    BalasPadam
  51. Abam nk anta kete cat bole dak?..berapa harga sebijik

    BalasPadam
  52. assalamualaikum....saya nak tnye slepas sembur warna pilihan kita,kena sembur clear jugak kew?nak sembur clear dalam brpe hari lpas kita sembur wrna pilihan kita?mohon jelaskan...dan tolg senaraikan barang yang perlu sperti cat thiner dan sebagainya....sebab bulan depan saya hdak sembur kreta sndiriA

    BalasPadam
  53. Salam sy nak tanye...sy br beli keta myvi kuning..isteri sy terlanggar divaider just tergesel je la cat dia
    Kalo nak hntr bengkel xberbalao..luka sedikit je la..sy cadangkan nak cat sikit la just tutp y tergesel tu..sy xtau nak dapatkan cat tu di mana.

    BalasPadam
  54. Bolehkah saya mengecat Cover Engine plastik dengan menggunakan cat spray tin biasa? Selepas beberapa hari permukaan cat mengelembung sbb tak tahan panas. Lagi satu, mana boleh dapat cat kereta yang telah dibancuh dan dimasukkan ke dalam spray tin. Saya nak color ozzy orange untuk kereta kelisa saya.

    BalasPadam
  55. Salam,

    boleh saudara bagi tau kat mana boleh beli cat kereta, clear coat dll dan alatan mengecat yang lain

    BalasPadam
  56. As salam. Mohon bantuan saya trngin jgk nk DIY bumper blkng kereta wira. Jenis PU. CAT merekah. Isteri reverse lnggar tiang. Msalah yer cmno nk tnggalkn cat lama sblm spray baru.

    BalasPadam
  57. Salam..mohon ilmu..slpas cat colour,prlu ke gsok gunaknkn krtas psir sblum clear?mnta pnjelasan dr otai2..

    BalasPadam
  58. salam saya nak cat kereta persona warna asal silver metalic cat asal merekah dibonet depan dan belakang.ape cat yg perlu digunakan

    BalasPadam
  59. assalamualaikum.. bang saya nak tanya berapa kos nak buat garisan di tengah kereta n nak buat no dalam bulatan nak letak dekat bonet depan n tepi pintu..

    BalasPadam
  60. Salam bang...saya guna kereta wira n bonet depan dia da merkah n lubang sikit2.sy plan nk guna spray tin je..apa pndapat abg?n apa step y perlu sy buat klu guna spray tin and kualiti cat tu nty ok ke ko?hehe..

    BalasPadam
  61. Bang, berapa harga satu tin cat warna purple metallic P11 untuk cat skirting sebelah saje. Pls reply.

    BalasPadam
  62. salam ,blh sy nk bertanye berapa jenis bancuhan yg perlu utk cat sportrim kereta dn berapa bnyk kuantiti yg perlu...

    BalasPadam
  63. Salam, boleh tak saudara propose jenis air compressor yg sesuai utk keje cat keta.. brapa hp dn brapa plak liter capacity tank nye yg sesuai..?

    BalasPadam
  64. salam sy nk tnya...dekat mana kita boleh beli cat kereta

    BalasPadam
  65. as salam....nk beli RibiTech electric spray gun....so bagaimana nk berurusan utk beli alatan tersebut....

    BalasPadam
  66. Saya ada jual spray cat elektrik jenama paint zoom.
    http://mhkniaga.blogspot.com/#!/2014/11/paint-zoom-elektrik-240v.html
    0174482306

    BalasPadam
  67. assalamualaikum,

    tuan..apa kelebihan dan kekurangan cat kereta jenis solid dan jenis metalic?

    dan, kenapa cat jenis solid ni, pengeluar kereta offer untuk warna putih sahaja?

    tq

    BalasPadam
  68. salam bro,
    macamana nak cat putih metalik 2k pearl kat myvi saya, warna asal champange metalik 2k apa yang saya perlukan untuk cat undercoat, groundcoat dalan lain lain boleh tunjuk ajar bro. TQ

    BalasPadam
  69. salam
    boleh ulas penggunaan gred kertas pasir untuk permukaan yang macam mana?
    80? 240? 1000?
    TQ

    BalasPadam
  70. sekiranya lampu kereta (depan) sudah tertanggal clear dan x berkilat..boleh tak disembur dgn clear supaya kembali berkilat dan cerah??

    BalasPadam
  71. Salam, saya nak cat kereta saya kaler yg sama. perlu ke saya gosok sampai nampak undercoat atau macam mana? sila beri tunjuk ajar. adakah paint zoom sesuai untuk kereta.

    BalasPadam
  72. sy nk cat bumper kereta yg ade bocor sikit ape kah selepas gosok dan simen perlu cat under coat

    BalasPadam
  73. sy nk cat bumper kereta yg ade bocor sikit ape kah selepas gosok dan simen perlu cat under coat

    BalasPadam
  74. Salam braderr. :)
    Soalan saya satu je.
    Mana nak dapatkan spray gun n cat utk kereta tu eh?

    BalasPadam
  75. setahu saya jika nak cat pada bumper plastik atau fiber perlu di spray cat plastik dulu supaya cat tak terkopek jika tidak dispray dengan cat pelastik maka cat tersebut tak tahan lama dan akan terkopek kerana cat tersebut tak melekat lama

    BalasPadam
  76. Assalamualaikum..saya mohon bantuan..saya ada saga lama..saya nak sembur warna apa yang sesuai?saya dah simen fiber dan simen body..saya buntu warna apa yang sesuai untuk nampakkan kereta tu menarik..mohon bagi bantuan..

    BalasPadam
  77. Assalamualaikum..saya mohon bantuan..saya ada saga lama..saya nak sembur warna apa yang sesuai?saya dah simen fiber dan simen body..saya buntu warna apa yang sesuai untuk nampakkan kereta tu menarik..mohon bagi bantuan..

    BalasPadam
  78. Assalamualaikum..saya mohon bantuan..saya ada saga lama..saya nak sembur warna apa yang sesuai?saya dah simen fiber dan simen body..saya buntu warna apa yang sesuai untuk nampakkan kereta tu menarik..mohon bagi bantuan..

    BalasPadam
  79. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  80. Asalamualaikum...
    brapa jenis dan kuantiti cat untuk mengecat keta wira sedan warna hitam.
    t.kasih

    BalasPadam
  81. Salam, tumpang tnya abg asriman, slepas primer atau undercoat, perlu ke kita tggu shingga kering dan trus spray warna? Atau kna gsok dlu dgn sand paper dan bru spray warna? Minta pencerahan sbb sy dah nk mula 1st projek sy dkat kreta ksayangan sy. Trima kasih

    BalasPadam
  82. assalam bang,td kawan saya pinjm kereta saya. dia terlanggar kwreta org. cat kereta saya tertanggal bahagian bumper. takkan saya nak cat semua bang. saya tk sampai hati nak minta dia bayar mahal mahal sbb saya pun tktahu harga. agak agak mcm mana bang

    BalasPadam
  83. Kemas boh ...ingat nak sembur sendiri j kereta ..tp compresor angin xdop

    BalasPadam
  84. dulu sy duk senawang ada tempat untuk mengecat kereta n motor sendiri,dah pindah sp terpaksa hantar kedai pasal lokasi tidak sesuai,tmn perumahan.
    modai cat kereta sendiri dalm 500-600 sahaja.yg lain tenaga n masa,Alhamdulillah cat keta iswara bertahan 5-6 tahun,rosak pun pasal isteri p sodok,gesel,reverse segala macam benda..

    BalasPadam
  85. Assalam Bro, Mintak ilmu tentang peralatan spray kereta. Compressor spec, spray gun and kelengkapan yang lain. Klau boleh dengan anggaran kos. Ada 2 buah kereta menanti utk di DIY kan. Ilmu cara spray saya akan rujuk entry yang lama.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sy pkai compressor 2.5hp 50 liter je.. tu je yg mampu bli. Tp so far bleh wat krj mengecat cuma byk guna elektrik.. gun tabung atas jenis HVLP & jgn lupe moiture trap iaitu perangkap air (yg ni penting).

      Padam
  86. Salam . Saya nak tanya, polyster glass fibre putty ni boleh tak tutup kesan kemek pada body Arch kereta? Sebab saya d.i.y kembangkan body arch belakang. Tetapi kurang menjadi sehingga tinggalkan kesan buruk. Boleh kongsikan pendapat?

    BalasPadam
  87. Assalam....saya affis. Bagaimana utk menghubungi saudara? Boleh dptkn emel terkini utk sy emel pic kereta dan mohon advice.. Sy planning utk cat kereta kancil 850 1997.. Truk nsu dh gayanye...

    BalasPadam
  88. Saya nak perbaharui cat kereta saga flx dgan warna yang sama iaitu warna putih metalic...apakah bahan yang perlu saya sediakan untuk mengecat semula kereta..

    BalasPadam
  89. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  90. Salam saudara saya nak spray Bumper Kenari saya saya hanya ada
    1.spary warna Hitam
    2.clear
    Kenari bumper saya hanya warna hitam sahaja boleh ka Saudara berikan saya pendapat bagai mana nak tau Spary yg saya guna tahan lebih lama

    dan juga langah-langkah yang pertama saya perluh buat

    BalasPadam
  91. Cmna nk buang cat clear ya... sbb dh cat... dia mleleh la bro..

    BalasPadam
  92. Proses memberi wax tu mcm mne ek...

    BalasPadam
  93. Dh 3 thn tuan punya blog tak update

    BalasPadam
  94. assalamualaikum..sy ingin bertanya jika wira aeroback berapa liter kene pakai??jenama apa yg tahan lama??cat saya daa terok sgt..kertas pasir gred ape yg perlu sental??simen jename ape??
    hazrol29@gmail.com

    BalasPadam
  95. Assalamualaikum abg asriman....tumpang tanya. di mana saya boleh beli cat kereta 2k black metallic...tq bang sudi share ilmu...hehehhe

    BalasPadam
  96. Salam sejahtera.. Saya nak tanya sikit.. Macam mana cara nak cat motor

    BalasPadam
  97. Salam sejahtera.. Saya nak tanya sikit.. Macam mana cara nak cat motor

    BalasPadam
  98. terimakasih informasinya sangat bermanfaat, silahkan kunjungi juga http://www.ahlibeton.co.id/2015/09/floor-hardener.html untuk pembuatan floor hardener

    BalasPadam
  99. assalammualaikum tuan.sy nk tny.
    1)jika nk cat kereta perlukah kereta di cat semua menggunakn undercoat atau terus je cat menggunakn warna yg kite mahu
    2)sy ada kompresor 2.5HP jenis orimas.mcm mn nk senyapkan bunyi kompresor yg kuat
    3)bila spray ada air yg keluar melalui muncung gun.walaupon air dlm tong kompresor dah di buang
    4)bolehkah tuan ajarkn sy buat buffer untuk buang cat pada kereta.
    harap tuan boleh bantu sy

    BalasPadam
    Balasan
    1. 1)anda perlu mengosok cat lama terlebih dahulu barulah anda spray undercoat primer grey atau primer white
      2)berkenaan kompressor keluar air anda perlu memasang air filter di bawah gun spray

      Hanya berkongsi pengalaman,

      Padam
  100. Salam. Blog ni masih aktif ke ? Saya nak tanya cara utk simen kereta. Bahan yg diperlukan.

    BalasPadam
  101. Salam. Blog ni masih aktif ke ? Saya nak tanya cara utk simen kereta. Bahan yg diperlukan.

    BalasPadam
  102. Assalamualaikum....tuan saya nk tnya sikit....bagaimana bancuhan cat grey..adakah hitam dan putih atau hitam dan silver yg terbaik??dan bagaimna pula bancuhan cat clear??adakah fungsi hardener??ada sama dgn thiner?

    BalasPadam
  103. Salam sejahtera boss.saya ada sebuah Kereta kancil. Kereta lama so memang cat teruk. Nak tanya boss agak2 berapa Kos nak cat balik warna sama ya? Ada kedai mintak rm1500 hanya untuk kancil. Adakah berbaloi? Terima kasih.

    BalasPadam
  104. assalamualaikum bang,nak tnye brape liter cat digunakan utk satria neo ye..tq

    BalasPadam
  105. Salam bosku.... nak thya berapa liter cat digunakan untuk proton iswara lama...terimah kasih bosku...

    BalasPadam
  106. Bermanfaat cuma kalau boleh senaraikan dulu bahan2nya dan kedua cara campuran bahannya,ketiga baru prosesnya sebab bagi yg baru belajar mereka kena faham dari A to Z baru ada keyakinan.
    Apapun tkasih atas ilmunya

    BalasPadam
  107. salam tuan nak bertanya boleh ke kita tukarkan THINNER kepada minyak tanah. sebab ada yang mengatakan guna minyak tanah cat lg berkilat

    BalasPadam
  108. Hello tuan,

    1. Apa maksud ubdercoat dan fungsi,
    2. Cat primer pula mcm mna tu kena wajib ada ke?
    3. Campuran Cat dan Thinner macam mana ye dalam ukuran ML
    4. HArdener dan Clear pula campuran bagaimana pula dlm ukuran ML

    BalasPadam
  109. salam bagaimana cara nak polish & wax kereta selepas cat,boleh beri cadangan jenis brg yg nak pakai tak?? dan cara cara nak apply dkt kereta, saya sudah cat kereta tetapi belum di polish lg. sedang survey.

    BalasPadam
  110. assalamualaikum tuan.
    terima kasih kerana perkongsian ilmu yang sangat bermanafaat.
    saya membaca ulasan dan komentar dari awal tetapi akhirnya saya pening sebab terlalu banyak kaedah (kelemahan saya menakkul data)
    Sinopsis: saya ada sebuah kereta kancil auto yang saya beli dengan tujuan untuk latihan mengecat. saya mempunyai alat spray zoom yang saya beli dari lazada,
    Soalan saya:
    1. perkara pertama yang saya perlu buat ialah : membersihkan kereta dari habuk dan minyak . Betul ?
    2. apakah keperluan selain dari cat ?

    3. berapakah nisbah cat dengan bahan lain yang di perlukan ?

    4. Selepas cat apa yang perlu saya lakukan ?

    Sekian.


    Kalau tidak keberatan tuan boleh msg saya di talian 0196626541. syukran

    Nasarudin

    BalasPadam
  111. Dimana nak dapatkan stok cat dan thinner kereta?

    BalasPadam
  112. Assalam tuan....setelah kereta di cat menggunakan pearl....boleh kah digosok menggunakan kertas pasir dengan air sebelum dicat clearcoat?

    BalasPadam
  113. Salam..nk bertanya cat underground coat tu sebenarnya cat yg cm mana ye..adakah cat yg biasa (tiada metelic) atau cat metalic..

    BalasPadam
  114. Assalammualaikum..nak tanya berapa liter thinner, undercoat, cat yg diperlukan kalau nak cat perodua myvi?

    BalasPadam
  115. selamat petang, nak tnya berapa liter yg diperlukan untuk mengecat proton iswara luar dan dalam, dan berapa liter thinner, undercoat dan clear diperlukan?

    BalasPadam
  116. assalamualaikum. ingin bertanya. saya cat hanya dengan 2k clear coat,sembur direct atas carbon fiber..cat 2k jenama gxp, 4:1:1. masalahnya cat tak mengeras macam kaca, walaupun dah sebulan. saya dah lebihkan catalyst, atau kurangkan thinner yg juga jenama gxp, tetap sama. cat boleh tekan dengan kuku selepas sebulan. saya juga cuba nippon paint 2:1, juga hadapi masalah yang sama. kadang kadang saya tak letak thinner langsung tapi masih sama. harap boleh bantu.

    BalasPadam
  117. Are you tired of seeking loans and Mortgages,have you been turned down constantly By your banks and other financial institutions,We offer any form of loan to individuals and corporate bodies at low interest rate.If you are interested in taking a loan,feel free to contact us today,we promise to offer you the best services ever.Just give us a try,because a trial will convince you.What are your Financial needs?Do you need a business loan?Do you need a personal loan?Do you want to buy a car?Do you want to refinance?Do you need a mortgage loan?Do you need a huge capital to start off your business proposal or expansion? Have you lost hope and you think there is no way out, and your financial burdens still persists? Contact us (gaincreditloan1@gmail.com)

    Your Name:...............
    Your Country:...............
    Your Occupation:...............
    Loan Amount Needed:...............
    Loan Duration...............
    Monthly Income:...............
    Your Telephone Number:.....................
    Business Plan/Use Of Your Loan:...............
    Contact Us At : gaincreditloan1@gmail.com

    BalasPadam
  118. Assalam, masih aktif lagi ke? Nak tanya, kalau simen kereta, tapi x campur ubat harderner tu, apa kesannya akan datang lepas dah cat? Adakah akan terkopek? Atau harderner tu hanya syarat untuk cepat keras?

    BalasPadam
  119. Jika cat kereta ni dah siap sepenuhnya, hanya tinggal proses memberi wax untuk proses menjaga permukaan cat yang baru.Jika x nak wax sbb cat dah ada "laker"n berkilat...ok tak?

    BalasPadam
  120. Assalam,sebelum kita nak mengecat,kita akan lap body guna kain dan sejenis cecair yg kita letakkan pd kain,yg sy tgok dlm youtube.cecair apakah itu?boleh bg tau x.tq

    BalasPadam
  121. Assalam.. Saye nak tanye.. Primer plastic boleh pakai kat besi ke?

    BalasPadam
  122. assalam, saya nak cat bumbung kereta saya, kereta persona, cat dah mati dan nampak bertompok, sy plan nak guna cat asal dan guna spray tin yg saya oder kat kedai cat, persoalannya skrg, perlukah sy kikis cat sehingga nampak b esi atau sekadar kikis sehingga hilang clear coat asal dan sembur primer...brp tin spray saya kena guna untuk bumbung proton persona...terima kasih

    BalasPadam
  123. Assalamualaikum tuan Saya nak tanya pendapat tuan boleh tak kita guna spray yang jernih Paint zoom yang banyak jual dalam pasaran Shopee Boleh tak kita guna untuk spray body kereta adakah dia sesuai untuk kereta harap tuan tunjuk ajar

    BalasPadam
  124. salam, abang, ada tak bahan kimia yang boleh stop kan karat?

    BalasPadam