-->

Ahad, 10 Februari 2013

Modifikasi LCD handphone Touchberry yang terputus ribbon wire

Modifikasi LCD handphone yang tiada lampu dan terputus ribbon wire dengan menggunakan wayar halus dari gegelung transformer

Handphone jenis buatan china jenama Touchberry, dan LCD ribbon wayar dah terputus dan menyebabkan LCD mempunyai gambar dan tulisan tetapi tiada mempunyai lampu atau cahaya pada belakangnya.
Mulanya berlaku adalah disebabkan handphone ini terjatuh banyak kali dan akhirnya ribbon wire terputus. Saya memutuskan supaya tidak menukar LCD kerana ianya masih bekerja di dalam keadaan yang elok cuma lampunya saja yang tidak menyala.
Gambar diatas menunjukkan cover depan sudah dibuka, dan sekarang ni tiba masa kita nak membuat postmortem apakah punca masalah LCD handphone ni tak menyala.
 Lampu keypad menyala dengan elok tetapi LCD pula masih dalam keadaan gelap selepas handphone di ON suis power.

 Keypad menyala dan sekarang mari kita membuat pemeriksaan kenapa LCD tidak berfungsi, samaada LCD rosak atau tidak?

Gambar diatas menunjukkan LCD mempunyai gambar dan tulisan dengan elok, tetapi hanya tiada lampu dari belakang.
Gambar diatas ini menunjukkan LCD ribbon wire yang di solder terus ke mainboard.
 Didalam gambar ini terdapat dua biji LED dibelakang LCD. Dan bahagian kaki yang kiri adalah positif ( + ) dan kaki sebelah kanan adalah negatif ( - ). Dan dibawahnya pula terdapat sambungan solder ribbon wayar ke mainboard yang mempunyai 14 slot. Kaki slot yang ke 4 adalah untuk memberi bekalan kuasa kepada LED di belakang LCD tersebut iaitu dengan jumlah volt sebanyak +3.7V.
A. LED  B. Ribbon wayar untuk bekalan kuasa ke LED  C. 14 slot soldering ribbon wayar  D. Bahagian nod untuk membuat sambungan komunikasi ke mainboard yang mana terdapat nod BAT, nod GND, nod TX, nod RX, nod Power Key.
Ok mari kita mula membuat kerja untuk modifikasi dengan menggunakan wayar tembaga ( copper wire ) yang saya ambil dari transformar yang dah rosak. Perhatian, wayar tembaga ni sangat halus seperti sehelai rambut dan buatlah kerja dengan berhati-hati kerana ianya terlalu halus dan terkadang mungkin sukar kalau kita tidak biasa membuatnya. Tetapi, tiada yang tidak boleh kerana kena ada usaha dan semangat mnecuba.
Dengan menggunakan multimeter, saya akan membuat pemeriksaan dimana terdapat bekalan kuasa bernilai +3.0V ~ +3.76V. Kemudian menarik keluar wayar halus dari gegelung transformer tadi untuk dijadikan wayar yang akan saya solder dikaki LED yang sebelah kiri iaitu kaki yang bernilai ( + ).
Menyambung wayar tembaga pada bahagian kanan LED tersebut iaitu pada kaki bernilai negatif ( - ). Negatif -0V dan kebiasaannya kita dapat lihat pada mainboard ianya mempunyai permukaan tembaga yang luas dan biasanya bertanda dengan huruf GND ( Ground ).
Memeriksa kembali keadaan LED dengan menggunakan multimeter,  dan memeriksa sambungan wayar ke kedua belah kaki LED tersebut dalam keadaan elok pengalirannya. Seperti yang asnda nampak apabila saya sambungkan probe multimeter merah dan hitam tu, lampu LED akan menyala dan ini menunjukkan sambungan berada dalam keadaan yang baik.Setelah memastikan kedua wayar tersebut ok sekarang saya patrikan wayar negatif ( - ) pada kaki LED tersebut ke mainboard iaitu pada GND ( Ground ).
Proses terakhir ialah mencari kedudukan input bekalan kuasa ( + ) ke LED tersebut melalui sambungan ribbon wire ke mainboard. Setelah itu saya mematrikan wayar ( + ) kaki LED tersebut ke slot bahagian yang dikenalpasti. Bagaimana saya tahu, kerana pada kebiasaannya apabila handphone didalam keadaan standby mood lampu keypad dan LCD akan terpadam dan menunjukkan nilai 0Volt  pada input ribbon wire. Apabila saya menekan salah satu dari keypad tersebut secara automatic lampu keypad dan LCD akan menyala dan saya akan mendapat bacaan dalam +3.76Volt dan slot yang sudah dikenal pasti ialah pada kaki 4 dari 14 kesemuanya.Akhir sekali saya meletakkan tape kertas pada wayar yang saya tambahkan tadi supaya keadaan wayar tersebut berada di dalam keadaan teratur. Sekarang ni selesailah masalah LCD yang hilang cahaya lampu dan kerja memasang kembali kepada keadaan yang asal.
Saya berharap dengan adanya pengalaman ini, saya akan kongsikan bersama dengan para pembaca di blog saya dan kalau ada komen dan pertanyaan bolehlah tulis di ruang bawah atau hantar email dan boleh juga ke page saya difacebook.
Saya hanya mampu menjadi teman dan sahabat yang berkongsi pengalaman dan kalau berminat sertailah saya di facebook atau join menjadi ahli blog saya dan saya akan lebih bersenang hati, terima kasih kerana membaca dan yang baik itu datangnya dari Allah dan yang buruk itu datangnya dari kelemahan saya sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan