-->

Jumaat, 26 Julai 2013

Tablet A13 model Q88 tak boleh nak cas

Membaiki A13 Q88 tablet yang tidak menerima cas bekalan masuk


Masalah yang sering berlaku kepada tablet adalah salah satu darinya ialah tablet tidak dapat menerima bekalan cas bateri dari charger. Selain dari masalah charger adapter yang mempunyai masalah seperti lampu charger hidup tetapi tiada bekalan, ini mungkin disebabkan lembar wayar tembaga didalam wayar tersebut telah putus dan kemungkinan juga burden resistor yang bernilai rendah didalam charger adaptor telah open circuit atau terbakar, ini kerana resistor ( perintang ) tersebut mempunyai nilai yang rendah dan watt sekitar 2 watt dan berfungsi sebagai fius atau circuit protection.
Banyak lagi yang menyebabkan charger adaptor tidak mengeluarkan bekalan, tetapi apa yang berlaku sekarang ni ialah tablet yang saya hendak baiki ini telah berlaku dry join ( timah solder telah lekang ) pada kaki female jack adaptor ke papan litar. Setelah membuka cover belakang saya mengambil bacaan pada bateri dan hanya mendapati nilai dalam 1.10 volt dc, apabila bateri berada didalam nilai voltage ini litar tidak akan hidup sama sekali kerana minimum bekalan masukan ialah sekitar 3.5 Volt dc.
gambar diatas ini adalah tablet yang mengalami masalah pada input female jack adaptor untuk bekalan 5 Volt dc dari charger adaptor.
 Ini adalah litar utama tablet A13 selepas dibuka penutup belakangnnya....
Penutup belakang ini mempunyai tanda yang tablet ini sebelum ini pun pernah di hantar ke tempat repair dan mempunyai sticker padanya.
 Saya membuat mengambil bacaan pada input masukan dari bateri, dan sekarang ni bateri hanya mempunyai nilai sebanyak 1.10 Volt dc dan ini menunjukkan bekalan kuasa dari bateri tersebut memang tidak mampu untuk menghidupkan litar pada tablet ini.
Gambar di atas ini pula saya buatkan reference bacaan voltage untuk sesiapa yang mengalami masalah power dan lain2, setiap bahagian saya tandakan dengan menggunakan bahagian A, B, C dan D. Sekiranya ada para pembaca yang ingin mengetahui berapa nilai voltage pada litar dan hendak menggunakan reference disini saya sediakan hanya pada bahagian power iaitu dari IC AXP209 sampai kelitar bekalan dari bateri.
 ( Bahagian A ) Gambar di atas ini diambil dengan menggunakan kanta pembesar yang mempunyai kuasa sebanyak 20 X ganda. Di sini saya tunjukkan dimana letaknya kaki pada IC ini yang menerima bekalan dari charger luar 5 Volt dc. Ia adalah pada kaki 33 dan kaki 34 pada IC AXP209 ini.
 ( Bahagian B ) Ini adalah litar berkaitan bekalan kuasa ke LCD dan juga litar bekalan untuk RAM di sebelah kiri iaitu anda akan nampak inductor yang berlabel 4R7.
 (Bahagian C ) Ini menunjukkan litar power untuk RAM dan juga litar untuk bekalan kuasa dari bateri dan juga pada sebelah kana dapat dilihat LED iaitu lampu backlight untuk LCD.
( Bahagian D ) litar ini menunjukkan agihan bekalan ke CPU, SD Card dan juga litar bekalan dari USB yang mana ia menerima bekalan luar dari USB dan juga akan menghantar keluar balik bekalan ke USB socket.
 Sublitar Wifi yang menggunakan Realtek IC Microprosessor.
Di atas ini adalah IC untuk sistem masa sebenar dan juga kalendar, iaitu 8653t atau PCF8563T.
 Di atas ini menunjukkan kegunaan pada setiap kaki pada IC 8563T disertakan dengan penerangannya.
 Ini adalah litar skematik dalaman IC 8563T yang menunjukkan bagaimana ia bekerja.
Dan ini pula adalah gambaran untuk IC 8563T dan disertakan dengan nombor pakej iaitu TSSOP8.
 Ok kita kembali kepada kerja pembaikan, di atas ini saya tunjukkan kaki female power adaptor yang mempunyai masalah dry join pada kakinya. Ini disebabkan kaki adapter tadi tidak bersentuhan dengan litar kerana timah solder yang ada telak lekang dan menyebabkan litar sekarang berada didalam open circuit.
 Di sini saya menguji bekalan kuasa dari keluaran power adaptor yang mempunyai 5 volt dc.
 Ok, setelah mengenal pasti bahagian yang bermasalah saya mula merawat dengan mematri balik bahagian yang lekang pada kaki power adaptor.
 Sekarang ni saya meletakkan klip buaya kekaki power adaptor untuk memudahkan kerja pengujian litar sama ada ia mempunyai continuity ( keterusan ) atau tidak.
Probe hitam (-) disambungkan pada wayar yang mempunyai klip buaya.
Untuk membuat pengujian bagi keterusan ( continuity test ) meter hendaklah di laras pada range diode test dan sekarang pada display meter menunjukkan bacaan infiniti atau tiada bacaan.
Letakkan probe merah (+) ke kaki 33 dan juga kaki 34 pada IC AXP209 dan sekarang ni meter akan menunjukkan bacaan 001 bermaksud arus elektrik telah lengkap dan ini menunjukan litar ini telah berada didalam normal dan tiada open circuit atau litar terbuka yang menghalang arus dari sampai dari satu point ke satu point.
Video di atas ini saya tunjukkan bagaimana untuk membuat continuity test pada point kaki power adapter ke kaki IC AXP209 iaitu pada kaki 33 dan 34.
Dan video di atas ini pula bagaimana kerja pengujian dan selepas mematri balik poin kaki power adapter yang dry join dan memasang kembali semua komponen seperti biasa dan menguji litar dengan memasukkan bekalan dari charger dan memastikan dalam android system boleh detect yang sekarang ni litar dalam charging mode.
Ini adalah gambar yang menunjukkan model dan version tablet android tersebut.
Akhirnya tablet yang mengalami masalah tidak dapat di cas dengan charger adapter tadi sekarang sudah pun kembali normal.... Setakat ini saya kongsikan pengalaman bersama para pembaca dan insyaallah sekiranya ada kebaikan ianya datang dari Allah dan sekiranya ada keburukan ianya datang dari diri saya yang lemah...

2 ulasan: