-->

Rabu, 9 Januari 2013

Acer Aspire One motherboard rosak !!!

Acer Aspire One motherboard faulty !!!

Sebagai ingin berkongsi pengalaman dengan anda semua, di penghujung tahun 2012. Seorang pelanggan saya mempunyai masalah dengan Notebook yang rosak iaitu Acer Aspire One, apabila disambungkan dengan power charger tiada lampu yang menyala dan langsung tiada bunyi kipas dan ini boleh di kemugkinan besar Motherboard sudah berlaku litar pintas pada bahagian Power Supply Inverter.

Masalah mulanya berpunca dari Power supply charger yang sudah litar pintas dan menyebabkan board mengalami litar pintas pada DC/DC inverter.
Dalam bulatan tu adalah litar pintas telah berlaku akibat voltan berlebihan yang berpunca daripada Diod power yang telah kehilangan nilainya dan menyebabkan inverter IC telah terbakar dan pada pandangan saya litarnya mungkin juga telah putus akibat masalah itu.
Di atas ni menunjukkan rajah yang berkaitan dengan nilai voltage yang masuk dan voltage yang ada pada masa board tersebut dalam keadaan standby.

litar dimana tempat bermulanya power supply dari charger luar.
dan ini adalah litar yang bertindak untuk menjalankan cas batteri untuk board tersebut, dan disini saya ingin berkongsi dengan anda bagaimana kerja memeriksa setiap kemungkinan masalah bermula. Disebabkan board ini hanya ada voltage selepas litar inverter +5V dan +3V saja, dan lagi pun inverter IC terbakar teruk dan juga litarnya maka saya mengambil keputusan untuk menukar Motherboard.

Di Malaysia ni kalau kita nak cari sendiri motherboard kat luar tu memang payah, apatah lagi kalau kita nak spare part dari agen nya sendiri pun belum tentu boleh dapat.

Jadi saya membuat research di online dan offline, harga di KL untuk motherboard acer aspire one ni lebih kurang dalam RM6++ dan di sebelah P.Pinang juga lebih kurang sama dan semuanya spare part ini kena order dari Singapore kata mereka dan nak kena tunggu lebih kurang seminggu baru sampai itu pun kalau tiada masalah.

Akhirnya saya mengambil keputusan untuk membeli motherboard Acer Aspire One itu di Online dengan harga dalam sekitar RM328.61 sekali dengan kos penghantaran dan penghantaraan cuma mengambil hanya 15 hari saja dari tarikh saya order, terus sampai kerumah.

Dalam gambar ini saya tunjukkan yang board baru saya dah pun sampai, sebelah kanan adalah board yang rosak dan kipas CPUnya saya tak buka lagi dan disebelah kiri adalah board yang baru untuk ACER D260 NAV50 532H.

inilah board baru ACER D260 NAV50 532H.

Maaf sebab gambar ni tak berapa jelas sebab gambar kabur :).Merujuk kepada nombor siri board tersebut di bahagian RAM bank slot.

Ok, sekarang ni masa untuk memasang balik board tersebut dan untuk masalah ini saya tak sempat membuat rakaman video, tetapi insyaallah untuk masa yang akan datang saya akan tunjukkan bagaimana hendak memeriksa board dan memasang balik berserta rakaman video.

Dalam bulatan merah tu merujuk kepada pin slot untuk LCD screen.

1. LCD screen pin slot. 2. Bateri connector. 3. Harddisk. 4. USB, Audio Board. 5. Connection board dari main board ke plug and play board. 6. Bluetooth board. 7. Memory bateri untuk BIOS. 8. Pin slot untuk power supply jack soket.


1. LCD screen pin slot. 2. Keyboard pin slot. 3. LED indication pin slot. 4. Touch pad pin slot.

1. Wireless WIFI board. 2. Harddisk.

Selepas semua bahagian dah dipasang dan sekarang ni masanya untuk menhidupkan power dan untuk mengemaskini semua data di bahagian BIOS dan SYSTEM untuk hardware yang baru bagi OS System yang lama.

sekarang ni semuanya berjalan dengan lancar, power button pun dah menyala lampunya serta boot system sekarang ni dalam keadaan yang ok.

sekarang ni pula dia tak boleh nak start up seperti biasa kerana system tengah update semua komponen hardware yang baru kena dikenal pasti identitinya dan ia akan reboot selepas proses ini selesai.

Dan inilah hasilnya, Acer Aspire One dah pun kembali beroperasi seperti biasa dan sekarang ni pula saya akan memasukkan semua driver yang berkaitan seperti Audio,Touch pad, Bluetooth, WIFI,Network card, Graphic, dan lain2 software yang patut untuk Window 7.
Untuk pengetahuan Notebook ini saya format menggunakan USB yang telah diformat untuk OS System Window 7.

Akhirnya notebook tadi selamat dirawat dengan menukar motherboard, sebelum membuat sesuatu kita harus tahu dan selidik dahulu sebelum membuat keputusan. Pengalaman ini saya kongsikan supaya dapat sesiapa yang baru memahami bagaimana untuk membaiki notebook, laptop, desktop dengan lebih mudah.Sekiranya ada sebarang pertanyaan, insyaallah saya sedia membantu dengan yang termampu dan blog ini saya akan sediakan perkara yang boleh dijadikan pengetahuan kita bersama. Akhirrulkalam yang baik dari Allah dan yang buruk dan lemah itu dari diri saya yang dhoif. Boleh hantar email atau pm saya di facebook.

1 ulasan:

  1. Nice info to be share. Here I want to share how to replace screen acer http://www.rolandjb.tk/2015/06/acer-aspire-e1-470g-screen-problem.html

    BalasPadam