-->

Khamis, 18 Julai 2013

Asas elektrik A/C atau AU

Asas A/C ( Alternating Current ) atau AU ( Arus Ulangalik )


Elektrik, lektrik, current sering menjadi sebutan iaitu cara mereka memanggil ia. Elektrik ini terbahagi kepada dua jenis iaitu kalau dalam format melayu AU ( Arus Ulangalik ) dan AT ( Arus Terus ) dan dalam english pula atau kebiasaan ialah AC ( Alternating Current ) dan DC ( Direct Current ).

Dimana kita boleh mendapat bekalan AC atau AU ini?

Arus ulang alik (AU) ini kebiasaan mudah kita dapati di rumah contohnya dekat soket 3 pin dan suis lampu iatu adalah pada pandangan umum....
Bagi sesiapa yang pernah belajar tentang asas bekalan elektrik, memang mudah bagi mereka memahami apa itu sebenarnya elektrik dan disini saya ingin kongsikan bersama para pembaca yang tidak pernah mempelajarinya dan mungkin tidak tahu dari mana wujudnya elektrik dan apakah puncanya.

Boleh ke kita lihat arus elektrik?

Secara amnya tidak, kerana ia adalah sifat bagi elektrik iaitu tidak nampak pada pandangan mata tetapi kita boleh merasakan kehadirannya...
Ok, di sini saya berikan satu contoh bagaimana cara ia bergerak dan kita dapat merasa kehadirannya, iaitu cuba ambilkan dawai besi yang panjangnya dalam pendek sahaja dan pegang dihujung dawai tersebut, sambil dihujung yang satu lagi bakarkan ia dengan api dan dalam beberapa saat kita akan merasa panas pada dawai tersebut. Begitulah cara pergerakan jisim elektrik pada dawai tadi yang di buat daripada besi dan besi adalah salah satu unsur yang boleh mengalirkan jisim elektrik dan ia di panggil pengalir.

elektrik AU adalah mempunyai aliran arus yang sentiasa berulang alik, maksudnya aliran arus yang dihantar itu pergi dan kemudian ia datang balik tidak putus. AU mempunyai sifat gelombang yang tidak tetap iaitu sekejap ia menghasilkan arus positif dan sekejap ia menghasilkan arus negatif. Tetapi harus diingat, AU atau AC tidak mempunyai polarity.

Apa itu polarity?

Polarity adalah sifat bagi elektrik AT sahaja iaitu ia mempinyai polarity positif ( + ) dan juga polarity negatif ( - ).Contoh arus elektrik yang mempunyai polarity ini ialah seperti bateri yang ada simbol positif ( + ) dan negatif ( - ).

Berbalik kepada elektrik AU, ia mempunyai sifat gelombang iaitu seperti yang saya ceritakan diatas tadi sekejap di jadi nilai positif dan sekejap ia kosong tiada nilai dan sekejap ia menjadi negatif.

Bentuk gelombang: satu bentuk gelombang graf antara kuantiti ulangalik (voltan atau semasa) dan masa. Sebagai amalan biasa kuantiti ulangalik diambil bersama Y - paksi masa dan di sepanjang paksi - X. Rajah (a), (b) dan (c) menunjukkan pelbagai jenis bentuk gelombang - sinus, persegi dan segi tiga, dan lain-lain Sebagai mudah untuk digunakan pengiraan, bentuk gelombang yang paling popular adalah bentuk gelombang sinusoidal.

 Di atas ini saya berikan contoh bagaimana sifat gelombang yang ada pada elektrik AU ( Arus ulangalik ). Tidak semestinya AU ni, nilai voltan hanya yang kita tahu secara amnya adalah 240 Volt seperti pendawaian elektrik dirumah.

Pengalaman yang lepas semasa saya bekerja sebagai Testing and Commissioning Site Power Station banyak memberi pengalaman kepada saya bagaimana cara menjana elektrik ini di tapak Janakuasa...
Stesen terbesar seperti Janakuasa yang menghasilkan voltan tinggi sebanyak 250,000 Volt iaitu bersamaan dengan 250 Kv adalah power station yang besar.
Kebanyakan sistem Janakuasa kita di Malaysia ini menggunakan tenaga Hydro, Diesel, Gas dan arang batu sebagai proses menghidupkan turbine generator dan menghantar ke transformer sebelum sampai ke switchgear room yang mengawal semua perjalanan sistem angkat naik ( step up ) dan sistem angkat turun ( step down ) sebelum diagihkan kepada nilai voltan yang kecil.

Apa yang selalu kita nampak ialah bekalan kuasa 240V A/C dan kekadang di bagunan yang besar-besar ada tanda 415V A/C.Tetapi bab pembahagian kuasa ini akan saya ceritakan pada masa yang akan datang.

Ada ke bekalan AU yang kecil nilainya?

Ya memang ada dan sentiasa wujud disekeliling kita, seperti televisyen dirumah yang menghasilkan suara, elektrik yang terhasil untuk menhidupkan gegelung speaker tadi disebabkan berlakunya gelombang dalam aliran bekalannya dan menghasilkan getaran kepada kertas speaker itu sendiri. Yang paling rapat sekali dengan kita ialah handphone yang speakernya mengashilkan getaran supaya kita boleh mendengar suara darinya. Jam tangan analog atau jenis jarum yang mempunyai gegelung untuk menghidupkan mekanikalnya, dalam kereta pula alternator yang menghasilkan voltan sebanyak 110 ~ 150 Volt A/C dan diubah dengan menggunakan sistem diode dan bertukar menjadi arus terus untuk pendawaian dalam kereta dan juga mengecas bateri dan banyak lagi sebenarnya kewujudan arus AU ini disekeliling kita.

Saya ceritakan ini sebagai pengenalan sahaja kepada arus elektrik AU dan berharap ia memberi kefahaman kepada para pembaca dan banyak lagi berkaitan dengan AU ini dan insyaallah saya akan sambung pada artikel yang akan datang dan sekiranya ada kebaikan itu dari Allah dan seandainya ada keburukan ia dari kelemahan diri saya... Sekiranya masih ragu dan ingin memperbetulkan mungkin ada yang saya tersilap saya sedia mendengar...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan