-->

Rabu, 17 Julai 2013

Kerja membaiki body kereta yang accident

Kerja membaik pulih body kereta yang paling mudah dan mengecat dengan harga yang murah...


Cerita bab kemalangan ni banyak yang akan risau, kerana bila berlaku kepada kereta pula nak kena repair lagi dan kos mengecat lagi.... mesti terfikir dikepala berapalah nak kena bayar kerja repair pula ni... sebab tu disini saya berikan beberapa tip bagaimana hendak membuat kerja membaiki body, memasang body ganti, dan sedikit berkaitan dengan kerja mengecat....
Gambar di atas saya ambil semasa kereta ini masih dirumah ownernya lagi, secara kasar dapat dilihat keadaan boot enjin yang kemek dan tulangnya dah patah...
Ok disini pula dapat kita lihat fender kanan dan juga lampunya telah mengalami keadaan yang teruk.
Di atas ini adalah pandangan dari tepi kanan kereta tersebut, boot, fender, lampu dan bracketnya serta tulang bumper pun dah rosak teruk. Semasa saya sampai kesini, tuan kereta mengatakan yang bumper sebelah kanan ni baru je di tukar dengan fender yang baru dan tak sempat lagi nak cat dah berlanggar pulak... Nak buat macam mana semua dah ketentuan dan yang penting nyawa masih selamat... Alhamdulillah....
 Ok, sekarang ni saya dah bawa balik kereta ni ke rumah saya dan nak mulakan operasi, merawat pesakit. Tpi semasa nak bawa balik saya sekali lagi dikejutkan dengan insiden iaitu tiba2 boot enjin depan terbuka semasa berada diatas jalan raya, nasib baik sahabat saya berada dibelakang kereta menyedari masalah saya dan pada masa tu pula kereta tak ada... masa tu saya cuma membawa kereta tersebut dengan kelajuan 40kmh pada pukul 1.00 pagi...Insiden ini berlaku kerana tulang dan boot enjin tidka boleh di kunci disebabkan kemalangan tersebut.
 Menyediakan peralatan untuk membuat kerja, pertama sekali membuka bumper hadapan kerana mahu melihat tulang atau bracket untuk bumper tersebut boleh digunakan lagi atau tidak? selain dari yang saya nampak pada masa tu.
Fender sebelah kanan sudah saya buka semasa di rumah ownernya lagi, kerana kereta tak boleh jalan sebab besinya terkena pada bahagian tayar.

 Dalam kes ini nasib baik tulang chasis nya tidak bengkok, hanya remuk pada bahagian dalam dan muka depan serta bracket lampu pun tersepit, sehingga tidak nampak bolt dan nut untuk membukanya.
Pandangan dari atas keadaan lampu tadi, dan juga bahagian dalaman yang remuk masuk kedalam.
Setelah lampu tadi berjaya dibuang, sekarang yang menjadi masalahnya ialah bracket lampu tadi agak sukar untuk dibuka kerana keadaan screw bolt dibahagian bawah tidak nampak kerana ia kemek ke dalam dan cara nya hanya mengetuk dan menekan keluar menggunakan jack 2 tan.
Di sini saya tunjukkan secara ilustrasi bagaimana cara menggunakan jack 2 tan untuk menolak bahagian yang kemek pada bahagian lampu yang masuk kedalam, selepas ianya berada didalam keadaan yang hampir seperti asal dalam 80% barulah saya mengetok menggunakan tukul besi sedikit demi sedikit.
 Permukaan yang kemek tadi sekarang sudah berada didalam keadaan yang  elok dan sekarang, bracket lampu tadi saya dah keluarkan dari tempatnya...
 Semasa proses mengetuk dan membentuk semula, saya menggunakan peralatan seperti batang paip 1 inci, kayu 2X2 panjang dalam 4 kaki, bongkah kayu dan alat tukang seperti tukul besi, monkey player, screwdriver, pahat besi, drill, mata drill dan pengapit G.

Sebelum membetulkan bahagian permukaan yang kemek saya harus membuang spot weld dengan menebuk menggunakan drill dan saiz mata yang betul supaya dapat memisahkan bahagian tanpa merosakkannya.
Kalau saudara masih ingat kenapa saya membuat welding stick yang currentnya tak berapa besar kerana ia memudah kan saya membuat welding pada bahagian tin yang nipis dengan menggunakan rod yang sedang dengan nilai current digunakan. Kerja mewelding ni selepas kerja mengetuk dan membaik pulih permukaan kemek itu siap baru saya mencantumkan balik bahagian spot weld yang saya buka tadi..
 Bahagian yang telah siap tadi saya bersihkan dulu sebelum menyapu cat antioksida, perlu di ingat kerana setiap kerja selepas membakar permukaan besi dengan menggunakan welding gas atau welding stick, bahagian itu yang akan cepat berkarat sekiranya kita tidak menyapu dengan cat anti karat.
 Bahagian depan pun dah di sapu dengan cat anti karat dan fender secondhand pun dah dipasang. Kerja saya menjadi mudah kerana semua part ada kereta lama tuannya yang boleh diambil untuk dijadikan spare part keretanya yang ini.
Di sini saya mentouch up permukaan yang tak elok dengan putty atau simen. Memadai menggunakan simen jenis halus dan menggunakan kertas pasir gred 360 untuk mengosok semua permukaan fender ini sebelum kerja mengecat.
 Di atas ini saya kongsikan bagaimana secara ringkas saya membuat persediaan membalut tempat dengan menggunakan kertas surat khabar dan kain sebagai penutup cermin depan. Ada baiknya semburkan sedikti kain tersebut dengan percikan air menggunakan spray gun dan jangan sampai terkena bahagian yang hendak di cat. Dan setiap lubang2 yang ada pada permukaan yang hendak dicat lebih elok di sumbat dengan plastik atau surat khabar, supaya semasa menyembur cat nanti habuk atau kotoran yang berada didalam lubang tersebut tidak keluar disebabkan angin spray gun. Begitu juga bahagian2 kecil seperti plate nama dan model di balut menggunakan tape kertas, sekiranya kita tidak mahu menyembur sekali pada bahagian tersebut.
 Beginilah keadaan kereta ini setelah selesai dicat menggunakan cat biasa.
 Memasang bracket lampu, iaitu menggunakan braket secondhand dan kena modified sedikit kerana model kereta ini tidak sama tetapi Alhamdulillah akhirnya boleh dipasang pada tempat asalnya.
 Setelah kerja memasang balik semua komponen, dan beginilah keadaan kereta yang baru lepas dicuci untuk membuang habuk dan dijemur untuk mempercepatkan proses pengeringan sampai ke dalam permukaan cat tersebut.
Dan ini adalah pandangan dari depan setelah dipasang lampu, bumper, signal dan lain2 komponen yang ada selepas kerja mengecat dan membaiki.
 Untuk kerja mengecat kali ini saya menggunakan cat sissons gloss paint untuk permukaan besi.
Di sebabkan kereta ini jenis kereta lama, jadi sukar juga bagi saya untuk mendapat warna asal dan disebabkan itu saya terpaksa membeli cat jenis kelabu dan hitam. Kedua-dua cat ini saya campurkan sedikit demi sedikit untuk mendapat bancuhan warna yang hampir sama dengan warna asal kereta ini.
Setelah agak 30 minit mencampur dan menguji akhirnya warna kelabu tua yang hampir sama dengan warna asal pun berjaya saya buat dan dengan menggunakan sedikit thinner untuk mempercepatkan proses pengeringan cat dicampur mengikut nisbah 3:1.
Dalam setiap video saya kemungkinan para pembaca tidak perasan kenapa semasa kerja mengecat kompressor saya tidak berbunyi, ini kerana saya menggunakan kompressor angin buatan sendiri seperti yang saya maklumkan pada artikel yang lepas. Saya menggunakan kompressor ini sudah masuk 4 tahun dan alhamdulillah banyak berjasa kepada saya, walaupun nampak macam besi buruk tetapi apa yang terbaik pada kita ialah kepuasan dalam membuat sesuatu kerja yang mendatangkan hasil.
Ok sampai disini saja buat kali ini dan insyaallah di lain masa saya akan kongsikan lebih banyak lagi DIY yang boleh memberi inspirasi dan keyakinan buat semua. Yang baik itu datangnya dari Allah dan yang buruk itu datangnya dari kelemahan diri sendiri...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan